Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

John Mellkvist: ”Företagen börjar nu profilera sig inom ålderism”

Publicerad: 2 Juli 2019, 08:42

John Mellkvist, konsult på Mindmakers, och Årets Superkommunikatör.

Foto: Julia Lundin

Hallå där.. Årets Superkommunikatör och Mindmakers-konsulten John Mellkvist, som är i Almedalen för att driva åldersfrågor.


Ämnen i artikeln:

Almedalen 2019Mindmakers PRMindmakersJohn Mellkvist

Vad hittar du på i Almedalen i år?
– Jag är här som representant för Mindmakers PR och som drivande i åldersfrågor. Jag kommer bland annat att tala hos Resumé, men även hos Microsoft och PwC för att lyfta generationsfrågor och digitalisering, säger John Mellkvist.

Hur bra är Almedalen på att ta upp frågan ålderism?
– Åldersfrågor trendar i Almedalen i år på olika vis. De skär genom politiken på tvären och medan man bråkar om andra sakfrågor så är man här betydligt mer överens över partigränserna. Omkring 80 procent av riksdagsmajoriteten menar att vi behöver förlänga arbetslivet. Allt fokus som varit på millennials och snabba karriärsteg, att man måste ha gjort allt rätt mellan 20-30 år för att känna sig lyckad, har skapat stor stress. Det är bland annat den som visar sig i de stigande ohälsotalen hos yngre generationer.

John Mellkvist utsågs för ett par veckor sedan till Årets Superkommunikatör i kategorin kommunikation av tidningen Resumé. Han menar nu att han kommer närmare målet att nå ut med åldersfrågorna till allmänheten.

– Jag har velat göra det på mitt vis. Ett problem har varit att frågan länge känts alltför tråkig eller deppig för de många att engagera sig i. Min strategi blev att börja i mina egna kanaler med målsättningen att få medier att börja skriva om det, sedan politiker att prata om det, för att till sist nå andra beslutsfattare, intresseorganisationer och fackförbund. Slutsteget på arbetsmarknaden är ju att få företagen, arbetsgivarna, att börja bry sig – och det händer faktiskt nu. De börjar nu aktivera sina egna kanaler för att profilera sig i ämnet, med olika infallsvinklar. Värt att tänka på är hur viktig profilfråga detta är för att nå nästa generations arbetskraft. Unga idag dras till trygghet och tydliga värderingar, de har ofta en nära relation till föräldrar och mor/farföräldrar och vill inte arbeta på företag som behandlar äldre fel.

Vad plockar du med dig från Almedalen?
– Jag var på ett seminarium med Kairos Future om Generation Z. Det tog avstamp i färsk data om denna generation, födda från cirka 2000. Men ser bland annat oroande hälsofaktorer och en uppgång för moralfrågor hos dagens unga. På frågan om vilka beteenden som var minst acceptabla, låg otrohet och beteenden kopplade till metoo högst, följt av ”föräldrar som låter sina barn göra vad de vill”. Att flyga mindre kom långt ner vilket var förvånande med tanke på att studien gjorts efter Greta Thunbergs stora genomslag. Men med det sagt, ansåg sig 37 procent mer klimatmedvetna än generationen ovanför. Notabelt var också att bara tio procent av de tillfrågade i Generation Z var engagerade i en samhällsfråga.

Var kommer du hänga?
– Jag kommer bland annat hålla mig nere i medietälten där det är många intressanta debatter och diskussioner.

Det har ju under ett par år pratats om Almedalens dragningskraft och om den tappat något. Är det något du märker av?
– En faktor är ju att det var valår förra året, det måste nog gå tillbaka året efter. Men även att det kommer fler utmanare. I takt med att fler aktörer livesänder så känner många inte ett behov av att vara på plats. Sedan tror jag även att det finns en hållbarhetsaspekt här. Modeveckan ställs bland annat in i år av hållbarhetsskäl, meddelade de igår. Många företag ser över sina resurser och hur de spenderas.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt (föräldraledig)

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.