Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Johnny Depp och Dior anklagas för kulturell appropriering

Publicerad: 5 September 2019, 09:03

Dior valde inledningsvis att slå ifrån sig kritiken, trots det drog man kort efter att kritiken uppstod tillbaka den Johnny Depp-frontade kampanjen för parfymen "Eau Sauvage".


Den senaste veckan har modevaruhuset Dior fått kraftig kritik på sociala medier. Kritikerna menar att Dior i en kampanj för den Johnny Depp-frontade parfymen Eau Sauvage ägnar sig åt kulturell appropriering. I kampanjen syns en amerikansk ursprungsinvånare dansa en traditionell krigsdans till tonerna av Johnny Depps gitarrspelande. Kampanjen är även inspelad i ett reservat för amerikanska ursprungsinvånare.

I korta sekvenser syns även skådespelerskan Tanya Beatty. Skådespelerskan har de senaste dagarna gått ut och berättat om hur hon upplevde inspelningen av kampanjen.

– Under inspelning fick jag höra att jag såg för mycket ut som en amerikansk ursprungsinvånare, för lite ut som en amerikansk urpsrungsinvånare, blivit ombedd att klä av mig naken, blivit tillsagd att ha mer fejkblod i ansikte så att det skulle se ut som att jag blivit våldtagen, blivit tagen på på olämpliga sätt och fått höra från andra att de inte ens visste att den amerikanska ursprungsbefolkningen fanns kvar, berättar hon enligt The Drum.

Tanya Beatty har dessutom valt att skänka alla intäkter från inspelningen till välgörenhetsorganisationer och uppmanar Johnny Depp att göra detsamma.

Dior har å sin sida stått fast vid att man inte på något sätt ägnar sig åt kulturell appropriering. I arbetet med kampanjen säger företaget att man jobbat tätt ihop med konsulter från den amerikanska ursprungsbefolkningen och lobbyorganisationen Americans For Indian Opportunity för att undvika den typen av porträttering.

– Så fort vi beslutade att vi skulle använda oss av den här typen av bildspråk tog vi kontakt med representanter från Comanche-, Isleta-, Taos Pueblos- och Pawnee-stammarna för att resultatet inte skulle uppfattas som stötande, skriver varumärket i ett uttalande.

Trots att Dior försvarat sin kreativa process valde man kort efter att kampanjen lanserades att dra tillbaka den fullständigt.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.