Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Jonas Bonnier är mäktigast i media

Publicerad: 28 maj 2009, 09:07


Ämnen i artikeln:

499 Mäktigaste & BästaJonas Bonnier

Jonas Bonnier. Foto: Björn Lindahl.

1. Jonas Bonnier (1)
koncernchef Bonnier AB
”Har gjort flera djärva affärer och introdu­cerat ett nytt arbetssätt i ledningen.”
Se intervju med Jonas Bonnier här

2. Gunnar Strömblad (6)
styrelseordf. Schibsted Sverige
”Under starkt spartryck visar han snabbhet och styrka när ett smalare och vassare Schibsted Sverige skapas. ”

3. Eva Hamilton (4)
vd SVT
”Har tagit strid för att få resurserna att göra både bred och djup tv. ”

4. Manfred Aronsson (8)
vd MTG Sverige
”Har strukturerat om Viasats svenska utbud och ökat tittandet. Har levererat överraskande goda resultat i en tid när andra tv-bolag köar till banken.”

5. Cristina Stenbeck (2)
styrelseordförande Kinnevik
”Småbarnsmamma som visar att arvingar kan vara lika kompetenta som styrelseproffsen. Har lyft in sina och syskonens aktier i Kinnevik och skapat en tydligare ägarbild.”

6. Jan Scherman (15)
vd TV4
”Medie-Sveriges lönsammaste vd. Med köpet av Canal+ fullbordar han sin tre­stegsstrategi: fler kanaler, fler plattformar och fler länder. Har inlett ett samarbete med Expressen som kan skapa nya goda affärer.”

7. Tomas Brunegård (3)
vd Stampen
”Efter en rad smarta köp kontrollerar Stampen Mellansveriges medielandskap. Trimmar sitt imperium för maximala synergier. Köpet av Mitt i-tidningarna ringar in Bonnier i Stockholm.”

8. Hans-Holger
Albrecht (5)
vd MTG
”Efter tio år på tv-tronen kan han räkna in så många bra affärer i Östeuropa och Ryssland att det ursäktar Novaköp i Bulgarien. Levererar bra i kris, har dubblat aktiekursen på ett halvår.”

9. Carl-Johan Bonnier (7)
styrelseordförande Bonnier AB
”Nestorn i Bonnierskrapan som avgör vilka affärer kusin Jonas ska få ge sig på. Skördar nu frukten av den strategiska satsningen på tv och har samtidigt spridit riskerna till böcker, tidningar och film.”

10. Raoul Grünthal (10)
vd Schibsted Sverige
”Fortsätter den spikraka karriär som började på Handels med Finanstidningen. Lobbade skickligt för fortsatt presstöd åt Svenskan.

11. Jonas Sjögren (34)
vd Kanal 5
”Fortsätter göra rak och kul tv som skapar goda vinster, till de tyska lånetunga ägarnas förtjusning. Leder en prestigelös organisation som flera gånger har korats till bästa arbetsplats.”

12. Peter Hjörne (21)
ägare Stampen
”Carl-Johan Bonniers motsvarighet utanför tullarna, fast starkare. Som dominerande ägare i Stampen har han krattat manegen åt fjärde generationens Hjörne. Vederlägger tesen ’förvärva, ärva och fördärva’ i tre generationer.”

13. Lovisa Hamrin (55)
koncernchef Herenco
”Fick ta rodret i lönsamma Herenco när pappa Stig avled, men visade att hon hade lärt mycket av företagets norska affärer. Låg profil utåt, men stark i organisationen.”

14. Mats Svegfors (ny)
vd Sveriges Radio
”Rutinerad mediechef som snabbt har satt sig i respekt i radiohuset med en ny lednings­organisation. Har också visat att han hittar i kanslihusets korridorer.”

15. Thomas Pettersohn (27)
vd TT
”Har utvecklat TT mot en fullservicebyrå. Hittar nya affärer och vidgar TT:s kundkrets. Tjänar nu stora pengar åt ägartidningarna.”

16. Lars Ander (18)
koncernchef NWT-koncernen
”Förvaltar arvet väl och ser till att tidning­arna toppar lönsamhetsligan. Storägare i Schibsted, men är långsiktig och har råd att vänta ut en aktieuppgång.”

17. Mia Brunell Livfors (ny)
vd Kinnevik
”Cristina Stenbecks högra hand med makt över mediebolagen. Populär chef med låg profil och stor auktoritet. Beviset för att fler kvinnor borde leda börsbolag.”

18. Anna Settman (46)
vd Aftonbladet
”Tar över det kraftsamlade Aftonbladet och börjar med en ny mammaledighet. Kan både webb och papper som nu ska samsas.”

19. Lennart Foss (24)
koncernchef NT Media
”Leder Sveriges fjärde tidningskoncern som dominerar Norrbotten, Östergötland samt Gotland. Lång rutin från Expressen och VLT. Satsar friskt på nya medier.”

20. Bengt Ottosson (16)
vd Expressen
”Snart lika stark i vd-stolen som legendaren Åke Ahrsjö. Bygger samarbeten med TV4 och hittar nya affärer i både butiks-tv och kassalinjen.”

21. Ulrika Saxon (13)
vd Bonnier Tidskrifter, Bonnier Magazine Group och Bonnier Morning Papers
”Levererar ständigt goda resultat ur en mogen tidskriftsbransch. Fått förtroendet att ta över även Sydsvenskan och förlustmaskinen City. Ganska ung och väldigt rutinerad.”

22. Torsten Larsson (ny)
vd Bonnier Entertainment
”Bonniers vinstmaskin med trumfkortet TV4. Har nu affärsansvar för parhästen Expressen. Rak och rättfram nestor i Bonnierledningen.”

23. Martin Hansson (14)
vd Allers Förlag
”Trygg ledare för gammalt, lönsamt förlag som har vågat språnget mot webbvärlden.
Ett och annat djärvt köp det senaste året.”

24. Cilla Benkö (ny)
vice vd Sveriges Radio
”Rattar radion i praktiken. Respekterad chef som vågar ta beslut. Har skapat en smalare och vassare ledning i radiohuset.”

25. Jan Cahling (54)
vd Mittmedia
”Norrlands tidningskung efter den smarta affären med Centertidningar och Dalarnas Tidningar. Smart affärsman som inte drar sig för klarspråk.”

26. Casten Almqvist (11)
vd Bonnier Business Press
”Jonas Bonniers parhäst i ledningsvåningen med ansvar för Business Press. Löser problem med diplomati och stor social talang.”

27. Jonas Eriksson (ny)
vd Canal+
”Lång rutin inom kommersiell tv och ska nu integrera Canal+ i TV4-gruppen. Sedan väntar nog större uppgifter.”

28. Per Kjellander (64)
koncernchef Hjemmet Mortensen och Egmont Tidskrifter
”Har fått ansvaret att slå ihop Egmonts båda tidskriftsförlag i Sverige för att ta upp kampen med Bonnier.”

29. Mattias Fyrenius (ny)
chef Nya Medier TV4
”Talang inom nya medier, fortfarande saknad på Svenskan. Får en central roll när TV4 bygger ut mobilt och webb-tv.”

30. Joachim Berner (35)
ordförande Talentum Sweden
”Den bäste vd som SR aldrig har fått. Nu vill allt fler låna hans erfarenhet till styrelsen, senast norska Dagens Näringsliv.”

31. Lars Dahmén (67)
vd och förlagschef IDG
”Långvägare i IDG som har överlevt både bankkris och it-krasch. Reagerar snabbt på marknaden, både i nystarter och nedlägg­ningar.”

32. Crister Fritzson (29)
vd Teracom
”Har breddat Teracom, värvat proffs till ledning­en och lanserat iptv-bolaget Comet. Tagit strid med myndigheten PTS och vunnit första ronden. Levererar bra vinst, bygger värde åt staten.”

33. Pär Fagerström (25)
vd Dalarnas- och Gävletidningar
”Rutinerad räv som ’gjort allt och känner alla’ inom tidningsbranschen. Klok gubbe i TU och arkitekt bakom samgåendet med MIA.”

34. Mats Alders (56)
vd Metronome Film & Television
”Tvättat bort ex-ledningens skandalrykte, ökade vinsten och hjälpte Schibsted att få ett bra pris vid försäljning till Liz Murdochs Group.”

35. Lena Glaser (ny)
chef SVT Play
”Har ruskat om svenska tv-vanor. Fått miljoner svenskar att se på tv via datorn. Bakom webb-tv:s genombrott i Sverige.”

36. Bennie Ohlsson (20)
vd koncernchef Gota Media
”Erfaren tidningsledare som härskar över Småland, Blekinge och Borås. Gör bra resultat och har en rejäl kassa när det blir köpläge.”

37. Sakari Pitkänen (ny)
vice president Metro Interactive
”Fick efter tre år som chefredaktör för alla Metrotidningar ägna sig åt sitt favorit­område, webben. En av få svenskar som har intervjuat Bill Gates.”

38. Johan Ståhl (33)
vd Sydsvenskan
”Har gjort kometkarriär, kontrollerar tidningsbranschen söder om Hallandsåsen. Har sparat och stuvat om till en helgjuten koncern.”

39. Anna Serner (ny)
vd TU
”Gladlynt yrväder i det dämpade TU-huset. Har ambitionen att samla att utgivare i en enda organisation. TU syns och hörs i medierna mer än någonsin.”

40. Lars Rundblom (ny)
vd GP
”Dynamisk och positiv chef som har fått ordning på den tämligen tröga GP:s siffror. Uppskattad i huset och i Stampens ledning för idérikedom och entusiasm.”

41. Kerstin Neld (38)
vd Sveriges Tidskrifter
”Tidskiftsälsakare som har fått drömjobbet. Var med i både Amelia och Hachettes bygge.”

42. Patrik Widlund (57)
vd Forma Publishing Group
”Skicklig, näsa för nya affärer. Har insett finessen med samarbete över mediegränserna.”

43. Lena Herrmann (ny)
vd Dagens Nyheter
”Trimmar skickligt DN.  Vet att stora skutor svänger långsamt och kräver roderkraft.”

44. Thomas Grahl (ny)
vd Skånska Dagbladet
”Har tagit den tuffa uppgiften att rädda Skåns­kan. Rättfram och tydlig ledare med rutin från så olika håll som Metro och Kyrkans Tidning.”

45. Gunilla Asker (ny)
vd SvD
”Vet med lång erfarenhet från köparsidan vad som krävs för att få upp intäkterna på den hårt pressade Svenskan.”

46. Dan Lannerö (70)
vd Upsala Nya Tidning
”Lång erfarenhet i morgonpressen, ger sig glatt in i gratistidningsbranschen för att fånga unga läsare till gamla UNT.”

47. Richard Marston (43)
vd MTG Radio
”En av arkitekterna vid konsolideringen av radiomarknaden. Har hittar formaten som gör att radion äntligen ger rejäla vinster.”

48. Hans Rinkeborn (ny)
koncernchef EK-koncernen
”Lärde sig medier på ICA-förlaget, lotsade skickligt EK genom Stampens strukturaffären.”

49. Anna Stenberg (17)
operativ chef MTG Radio
”En av allt fler skickliga kvinnliga ledare i grabbiga MTG. Hans-Holger Albrechts högra hand.”

50. Martin Ahrend (ny)
vd di.se
”Populär chef med tydliga besked. Fick ord­ning på problembarnet DI-tv och har bantat webben som levererar lysande resultat.”

51. Magnus Janson (ny)
administrativ direktör Bonnier Newspapers
”Thorbjörn Larssons högra hand, en kunnig doer som ogillar rampljuset. Har bantat både Aftonblad och TV4 innan han fick ta sig an DN.”

52. Håkan Fredlund (65)
vd LRF Media
”Tuff chef som lyckas med de flesta tidskriftslanseringar. Inte rädd för udda samarbeten.”

53. Jeanette Bonnier (66)
ägare Bonnier
”Abbes dotter och Bonniers största enskilda aktieägare. Frispråkig konstentusiast som är en av släktens verkliga profiler.”

54. Cissi Elwin (41)
vd Svenska filminstitutet
”Med bakgrund i SVT samt ICA-Kuriren och med ett enormt kontaktnät har hon känsla för vad som går hem hos publiken.”

55. Christer Björkin (53)
vd Talentum
”Kämpainsats med spretiga tidskrifter. Utvecklar webb, bantar för att klara svackan som slår hårt mot affärspress och platsannons.”

56. Per Bowallius (49)
koncernchef
Gratistidningar i Sverige AB
”Lyckades så bra med danskägda gratis­tidning­ar att Stampen inte kunde låta bli att köpa.”

57. Daniel Andersson (44)
vd Tidsam
”Doldis, styr över det viktigaste ledet i tidskriftsaffären, utan distribution inga intäkter.”

58. Peter Settman (ny)
ägare Baluba
”Kändis som skickligt har byggt sitt produktionsbolag till ett av få fristående.”

59. Michael Porseryd (45)
vice vd Metronome
”Mannen som fick ordning på Metronome efter skandalerna. Gjorde det så bra att Schibsted kunde göra en fin affär.”

60. Victoria Svanberg (77)
styrelseledamot Ander
”Organisationskonsult med tio år som marknadschef för familjen. Driver nu eget företag och har styrelseuppdrag i väntan på generationsskiftet.”

61. Christina Bellander (26)
affärsutvecklare TV4
”Rutinerad ,lång erfarenhet från konkur­renten MTG. Har varit aktualitetschef på TV4 och är stark anhängare av tuff journalistik.”

62. Kerstin Brunnberg (9)
ordförande Statens kulturråd
”Räddade radion och har pensionerats, men har hon märkt det själv?Lär finnas i mediekulisserna i många år.”

63. Kurt Almqvist (59)
vd Axess Publishing
”En av medievärldens mecenater som driver tidskrift och tv av omsorg om kvalitet. Dynamisk doldis som kan överraskningar.”

64. Mats Edman (58)
vd Appelberg
”Kan medievärlden från alla vinklar. Förstår affärer bättre än de flesta, till och med varför Stampen köpte hans företag.”

65. Bengt Marnfeldt (31)
arbetande styrelseordförande IDG Sverige
”Fortfarande mycket aktiv i att driva IDG. Lika skicklig som snabb i besluten.”

66. Mats Lodin (ny)
förlagschef Bonnier Specialtidningar
”Kreativ tidskriftsveteran med uppdraget att hitta hålen i marknaden och fylla dem med nya produkter före någon annan.”

67. Staffan Rosell (51)
vd SBS Radio
”Kommersiell radioveteran som mer än de flesta har bidragit till att göra reklamradion både rumsren och lönsam.”

68. Patrick Svensk (36)
vd Zodiak Television
”Samlade stora delar av den svenska produktionsbolagsbranschen under en hatt och gjorde det så bra att koncernen såldes till den italienska jätten De Agostini.”

69. Bosse Svensson (52)
vd Mktmedia
”Visionär med det utmanande uppdraget att utveckla nya affärslösningar åt den gamla landsortspressen.”

70. Åsa Tengvall (48)
förlagschef Allers
”Skötte Allers så bra att hon fick ta över ansvaret för hela förlaget.”

71. Otto Sjöberg (ny)
vd mobila tjänster
TV4/Expressen Bonnier
”Åter i TV4-huset för att bygga mobila tjänster med sin gamla tidning Expressen. Entusiastisk och erkänt bra på att driva projekt.”

72. Sara Öhrvall (ny)
forsknings- och utvecklingschef Bonnier Tidskrifter
”Jonas Bonniers vänstra hand med ansvar för att nya projekt dras i gång. Tänker skarpt och utanför gamla banor.”

73. Calle Jansson (62)
vd Modern Studios
”TV3-veteran som har klättrat rejält i MTG-trädet. Uppskattad chef utan stora later.”

74. Anna Carrfors
Bråkenhielm (ny)
vd Silverback
”Affärskvinna uti nagellacket med öga för formaten som går rakt genom rutan. Bestämd och temperamentsfull.”

75. Thomas Hedberg (75)
vd Titan Television
”Veteran i produktionsbolagsbranschen som har fått rejäl fart på Titan. Hovleverantör till TV4 som får allt större produktioner.”

76. Kerstin Johansson (ny)
vd och chefredaktör
Blekinge Läns Tidning
”Stark chefredaktör och en av Gota Medias få kvinnor i toppen.”

77. Lennart Håkansson (ny)
vd Dala-Demokraten
”Stridbar chefredaktör på Norrländskan i 15 år, nu på väg till Falun för samma uppdrag.”

78. Anna Rydin (68)
vd Meter
”Framgångsrik chef för produktionsbolaget som skördar allt större framgångar.”

79. Mats Örbrink (ny)
programdirektör Canal+
”Veteran som har jobbat med det mesta och de flesta. Ska nu lära TV4 hur man tjänar pengar på betal-tv.”

Nina Malmström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.