Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Jonas Frank: ”Det är så jäkla många som dricker osunt och mår dåligt i vår bransch”

Publicerad: 27 Juli 2020, 11:20

Jonas Frank har tidigare jobbat på Acne och Saatchi & Saatchi.

Jonas Frank lämnar en dramatisk vår bakom sig, där coronaviruset lett till att han tvingats lämna rollen som art director på Acne. Nu uppmanar han branschen att prioritera kreativt arbete – och att ta bättre hand om sina anställda. Här är hans sommar.


Ämnen i artikeln:

Jonas FrankSommar

Vad gör du i sommar?
– I sommar kommer jag hänga ute i vårt nyinköpta fritidshus. Vi köpte det i februari helt ovetande om vad vi senare skulle få från en matmarknad nere i Kina.  Så det känns som en vinstlott denna sommar att få lata sig där. Jag hade verkligen sett fram mot en sommar med Fotbolls-EM i fritidshuset.  Nu får det bli gamla filmklassiker på dvd i stället om kvällarna.

Vad läser du?
– Just nu läser jag en massa artiklar om moderna konstnärer och hur nya framgångsrika digitala företag startat upp. Hur de tänker och så. Alltså en bra blandning av personer som tänker med huvudet på enbart snabba pengar och några som tänker med magen om kärlek och sinnesro. Sen ska jag verkligen läsa Klubben av Matilda Voss Gustavsson.  Den har legat och väntat på att jag ska bli ledig.

Vilket är ditt bästa sommartips för personer i branschen?
– Det är att ta tidiga morgonpromenader och bara låta huvudet få vila en stund. Och verkligen sluta att försöka tänka på att möta den ”nya tiden” med att organisera om.  Det hjälper ingen byrå att organisera om. Det är inte lösningen. Vad som hjälper är att jobba mer med att stärka sitt enda erbjudande, enligt min mening. Kreativiteten. Det är det vi säljer. Allt annat skulle vara så skönt att slippa få höra eller läsa om. Hade jag varit kreativ chef så skulle jag skriva och skicka ut en pressrelease som handlade om att nu kommer den byrån jag jobbar på starka upp sitt kreativa erbjudande genom att köpa in lite härliga nya soffor till byrån för att möta den nya tiden. Det i stället för att svamla om att för att möta de nya tiderna så stärker vi upp vårt erbjudande si och så. Rent jäkla svammel. Se till att bli bättre på kreativitet i stället. Det är det som får snurr på affärerna punkt slut!  Fasiken vad jag jagar upp mig nu känner jag. Det kreativa är så jäkla viktigt att det alltid sätts i förarsätet på en byrå och inget annat.

Något smultronställe du vill tipsa om?
– Nu när vi inte bör resa så kan jag tipsa om Hellas. Det är jättefint att bada där ute och de har riktigt bra käk i Storstugan om man är hungrig efter bad eller till lunch. Det är några jag känner som tog över Storstugan och har gjort det så jäkla bra. De har även stans bästa julbord där ute om jularna om man redan börjat planera för det. Samma gäng driver även restaurang Bleck inne i stan som är ett härligt ställe. 

Hur har den här våren påverkat dig som yrkesperson?
– Jag fick sparken. Eller snarare min provanställning kunde inte förlängas tråkigt nog på ett nytt jobb jag börjat på. Det kändes väldigt tråkigt för jag kände att det var ett ställe med riktigt duktiga personer. Det är bara nu för mig att försöka hitta något annat som är givande och roligt i höst. 

Vilket är ditt mest minnesvärda ögonblick från den här våren?
– Det var att jag var i London och tittade på fotboll veckan före lock down och kände på mig att det är något jäkligt mörkt på väg. I Sverige hade vi börjat prata om det men den veckan före i London pratades det knapp någon om det. Sen kom det som en käftsmäll och London stängs ner på en gång men inte Stockholm på samma vis. Det fick mig att fundera väldigt mycket på vad som var bäst strategi. Framtiden får utvisa vad som var smartast. Att stänga som London eller ha lite friare som i Stockholm. Men det viktigaste ögonblicket var att jag bestämde mig för att gå ut offentligt med att jag haft problem med alkohol men att jag är frisk sedan två år för att jag sökte hjälp. Det är så jäkla många som dricker osunt och mår dåligt i vår bransch. Jag tog beslutet att vara öppen och skriva om min sjukdom för att kanske avväpna och hjälpa andra. Framförallt att kanske någon känner igen sig när de läser mina texter som jag skriver om hur det var för mig en gång i veckan ungefär. Det är så mycket tabun inom det och okunskap. Det är en sjukdom som går att bota jämfört med många andra sjukdomar som tyvärr inte gör det. Det är inget att skämmas för att må dåligt. Vår bransch är inte så bra på att ta hand om våra anställda tycker jag. Vad vår vår bransch däremot är bra på är att skicka in folk i väggen.

Hur hoppas du att Corona krisen påverkar branschen på längre sikt?
– Jag hoppas att de marknadschefer som drog i nödbromsen kommer se efteråt att det var riktigt dumt att göra. Det är ju nu man ska gasa och kommunicera som varumärke. Det inger stabilitet och trygghet. Och det är just det vi konsumenter vill ha just nu. Ja vart fall. De som gasat kommer få ett stort försprång där tror jag. Att lägga sig ner och vara tyst är helt fel i dessa tider. Det kommer man i framtiden se att det var fel strategi.

Vad är din målsättning inför hösten?
– Att förverkliga en dröm jag har.

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Jonas FrankSommar

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.