Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Jonas Järrenfors

Publicerad: 29 augusti 2008, 11:09

Ni är mitt i en intensiv annonskampanj just nu. Är det för att möta minskad försäljning efter fotbolls-EM och OS?


Jonas Järrenfors

– Nej, det ser fortsatt bra ut efter OS, vi ser ingen tendens till att det avtar. För vår bransch betyder fotbolls-EM mycket mer försäljningsmässigt än OS. Men båda tillfällena driver på reklamsatsningarna, och det skapar försäljning.

Vad är bra reklam enligt dig?
– Den som presterar, som du kommer ihåg efteråt och som tar plats. Den får gärna vara rolig också.

Egen reklamfavorit - utom er egen?
– Jag tycker Glocalnet gör bra reklam. Den är rolig och de lyckas lägga beslag på begreppet lågt pris.

Vad har betytt mest era framgångar senaste året?
– För två år sedan började vi ett skifte i vår kommunikation. Vi introducerade ett nytt formspråk, och håller samman kommunikationen bättre. Vår bransch har traditionellt sett hårt fokus på produkt och pris, men vi har velat göra något annorlunda och bygga mer på imagereklam.

Kampanjer som varit viktiga?
– Tv-reklamen där vi lanserat våra lagershoppar. Vår senaste film hade premiär i maj och har gett mycket bra resultat.

Några förändringar i mediemixen framöver?

– Vi har en ganska tight mediemix. Vi tycker det är bättre att vara kraftfulla i några få kanaler, än att vara liten i flera. Den största delen lägger vi på tv och print. På toppen av det en del onlinemarknadsföring, främst genom sökord och prisjämförelser. Vi håller fast vid mixen, även om vi adderar fler titlar till print och fler tv-kanaler.

Ni startade med internet som försäljningskanal men har gått vidare med butiker?

– Ja, men vi ser det inte som två helt olika kanaler, lagershopparna ligger ganska nära sättet att handla på nätet. I dag har vi sex lagershoppar men öppnar snart två till.

Det är en hård konkurrens i er bransch?
– Ja, det är en tuff marknad. Annonsmässigt lär vi vara den mest konkurrensutsatta efter livsmedelsbranschen. Det är en hård priskonkurrens och svänger väldigt fort.

Utmaningar för er framöver?
– Resultatmässigt har vi påverkats av vår tyska verksamhet, den är nu avvecklad och vi koncentrerar oss nu på Sverige och Norge.

Saker i omvärlden som påverkar?
– Talet om en lågkonjunktur lär säkert bli verklighet, men vi känner oss väl rustade. Vi har haft en fantastisk försäjlningstillväxt, och är nu uppe på en omsättning på en och en halv miljard.

Öka eller minska investeringarna 2009?
– I takt med att vi växer så får vi möjlighet att öka reklaminvesteringarna .

Hur uppfattar du din roll som marknadschef?
– Huvuduppgiften är att så effektivt som möjligt driva trafik till våra försäljningskanaler.

Om ett år - var befinner ni er då?
– Vi är på väg att öppna ytterligare två lagershoppar och vi har sett en stark tillväxt i Norge där vi satsar extra mycket den kommande tiden.

Fakta:   
Reklambyrå: Garbergs
Mediebyrå: MediaEdge CIA
PR-byrå: -
Investeringar 2007: 102 miljoner brutto

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.