Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Jonas Wiwen-Nilsson

Publicerad: 24 September 2009, 16:22

Jonas Wiwen-Nilsson, vd och ansvarig utgivare på Realtid.se, vars livsverk fyller fem år idag och som flyttar till ny adress med avsikt att expandera, mitt i annonskrisen.


Ämnen i artikeln:

Jonas Wiwen-NilssonRealtid.se

Grattis, fem år, vem hade kunnat tro det!
–Jag… och mina föräldrar, kanske. Jag vet inte om de trodde på idén, men de har i alla fall varit med hela tiden.

Hur skulle du sammanfatta de fem åren?
–Med klyschan att det tar fanimej mycket längre tid att bygga ett företag än vad man tror. Det har varit en lång resa och svår utmaning att ta sig in i segmentet affärspress, allt från att anställa journalister till att hitta kunden.

Största underskattning?
–Tiden att bygga varumärke, och trafik. Nu har vi 60 000 unika besök under en vanlig vecka, men varför har vi inte 160 000? Nätet är ett massmedium, men fy fan vad det tar tid att bygga en stabil trafik.

Positiva överraskningar?
–Inget… det är klart att man blir glad av att få höra att Sven Hagströmer läser oss varje dag och att Sven-Olof Johansson tycker att vi är kult. Men det är mer enstaka händelser.

Senaste tiden har varit grym för hela branschen, hur har den påverkat Realtid?
–Jättehårt, vi har haft ett tufft 2008 och starten på 2009 var också jättetuff. Men nu känns det lite som det börjat vända. Med tanke på förutsättningarna som omoget företag, som bland annat tvingats till uppsägningar, kan vi ändå blicka framåt. Samtidigt är jag övertygad om att det kommer en dag när vi kan titta tillbaka på den här tiden och beskriva den som det bästa som kunde hända oss. Det här är tiden när allt och alla testades.

Och så ska ni flytta?
–Ja, vi flyttar från Löjtnantsgatan 17 till Löjtnantsgatan 25.

Större eller mindre?
–Större, framför allt för att nya säljorganisationen ska få plats.

Gör vi den här intervjun när ni fyller 10 år?
– Ja, det tror jag absolut. Det här är just ett sådant test på uthållighet.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.