Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Journalistikens annonsras – fem miljarder på tio år

Publicerad: 3 juli 2019, 06:09

Journalistikens andel av reklamkakan halverad på tio år, Publicis gör klart Epsilonköpet och Nike drar tillbaka sko efter Kaepernicks klagomål. Det och mer i dagens morgonsvep.


Under dagen presenterar Institutet för Mediestudier sin årliga mätning av reklamintäkterna till samhällsjournalistik, utförd av Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM). I samband med det håller man även en paneldiskussion i Almedalen.

Rapporten visar att journalistikens andel av den totala reklamkakan har halverats sedan 2008. Då gick 36 procent av reklamintäkterna till journalistiken, en siffra som 2018 fallit till 18 procent. Utvecklingen har skett samtidigt som annonsmarknaden som helhet fortsätter att växa. Förra året minskade annonsintäkterna för nyhetsmedier med 523 miljoner kronor.

– De senaste åren har journalistiken tappat en halv miljard per år. Det är en förlust i nivå med hela presstödet – varje år. Pengar som inte kommer tillbaka. Det är en enorm utmaning för journalistiken, säger Lasse Truedson, föreståndare för Institutet för Mediestudier, i ett pressmeddelande.

I takt med att annonsintäkterna minskat har många medier valt att satsa på digitala prenumeranter. I dagsläget har modellen fungerat för exempelvis Dagens Nyheter, medan lokaltidningarna har haft svårt att ta betalt för sitt innehåll.

Publicis gör klart Episilonköpet

Tidigare i år har Resumé rapporterat om Publicis Groupes köp av dataplattformen Epsilon, en affär värd 4 miljarder dollar. Under gårdagskvällen slutfördes köpet, till Publicis vd Arthur Sadouns belåtenhet.

– Det här är en stor dag för Publicis, säger han i ett pressuttalande.

Dataplattformen och analysverktyget kommer nu rullas ut till Publicis amerikanska klienter medan resten av världen får vänta några månader.

Under gårdagen kom uppgifter om att Publiciskonkurrenten WPP vill göra en omvänd affär och sälja Kantar till riskkapitalbolaget Bain Capital.

Efter Kaepernicks önskemål – Nike drar tillbaka sko

Den amerikanske fotbollsspelaren Colin Kaepernick blev med "Dream Crazy" en av Nikes viktigaste reklampelare. Kampanjen har sedan den lanserades debatterats i stora delar av världen och prisades med två stycken grand prix under Cannes Lions.

Nu kommer uppgifter från Wall Street Journal om att Kaepernick bett Nike att dra tillbaka en jubileumsutgåva av skon Air Max 1, ett önskemål Nike lyssnat till. Jubileumsutgåvan "Air Max 1 USA" var tänkt att finnas till försäljning på den amerikanska nationaldagen 4 juli. Anledningen till att Kaepernick inte ville se skon i butik var att den pryddes med en gammal version av den amerikanska flaggan, en version som de senaste åren anammats av olika nationalistgrupper runtom i USA.

Att Nike valde att dra tillbaka skon har under natten kritiserats av flera amerikanska politiker, däribland senatorn och tidigare presidentkandidaten Ted Cruz.

Spotify släpper första tv-kampanjen i Indien

Indien är en av de snabbast växande marknaderna i världen, speciellt för de digitala jättarna. Tidigare i år lanserades Spotify i Indien, då med liknande spellistekampanjer som man kört i andra delar av världen. Nu gör man ytterligare en kampanjsatsning, den här gången i TV. Kampanjen är framtagen av Leo Burnett och handlar om en son som visar sin pappa de spellistor som finns i appen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.