Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Jubel på Svensk Damtidning efter S nedläggning

Publicerad: 13 Februari 2013, 11:16

Karin Lennmor.

Foto: Andreas Rågsjö Thorell.

Tidningen S lyckades aldrig slå sig in i det kungliga segmentet, där Aller Medias Svensk Damtidning huserar som marknadsledare. Chefredaktören Karin Lennmor är inte förvånad, men gläds samtidigt över beskedet, att tidnigen nu läggs ned.


Ämnen i artikeln:

Tidningen SKarin LennmorSvensk Damtidning

– Det är väldigt bra.  
Så svarar Karin Lennmor på frågan hur det står till en dag som denna, när Bonnier Tidskrifter tillkännager beslutet att skrota Tidningen S.  

– Det var väntat. Jag har väntat i ett par veckor på beskedet. Jag insåg att den var dödsdömd när de försökte ta sig in på vår marknad med veckoutgivning. De hade en för liten och oproffsig personal, säger hon.   

Hur påverkar det här er?
– Det kommer inte påverka oss så mycket. Tidningen var så pass liten, enligt våra egna mätningar låg upplagan kring 10 000-12 000 exemplar. De har aldrig varit någon större konkurrent. Men vi nu kommer vi att ligga som ensam aktör i hyllan inför alla stora kungliga händelser i år. Det är naturligtvis positivt.

Karin Lennmor läste nyss en gammal artikel där Amelia Adamo berättar hur Tidningen S ska klå Svensk Damtidning. Hon flinade.  
– Det krävs lite mer för att rucka på en gammal lady, säger hon.

Något som förvånar henne är att Bonnier har valt att hålla ut så pass länge som tre år, trots att S har haft svårt att locka tillräckligt med läsare och annonsörer.  
– Bonnier är kända för snabba avvecklingsbeslut. Det här ska de ändå ha credd för. Hemligheten bakom att göra en kunglig- eller kändistidning är att göra den med hjärtat. Det här var bara en produkt för att slå ut oss. Det funkade inte.

Marknaden är trots allt dyster för alla. Hur går det för er?
– Vi har också tappat, men inte så dramatiskt mycket. Vi håller ställningarna och är en otroligt lönsam tidning.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.