Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Juni - Juli 2006

Publicerad: 8 november 2007, 12:23


Max vd, Richard Bergfors, ser hur de nyckelhålsmärkta alternativen lyfter affärerna

Varumärkes-SM

- Portföljerna har ändå klarat sig bra under sommaren, betygsätter Malin Odell , analytiker på trackingföretaget NMA som löpande mäter hur varumärken utvecklas i ett sextiotal branscher.
Mätningarna visar att Telenor storsatsning på namnbytet från Vodafone ger fortsatt störst ökning i folks medvetande jämfört med 2005, även om ökningen har börjat plana ut. Det har ändå varit ett bra "köp". Tävlande som har Telenor i portföljen, men misslyckats med de andra valen, klarar sig hyggligt i konkurrensen. Den rekordvarma sommaren har inte oväntat gett GB ett lyft jämfört med förra året. Men även datortillverkaren HP noterar en kraftig kurshöjning.
– HP har satsat mycket mot konsument under året och ökar i sommar med femton punkter, säger Malin Odell.

Aktiv pr
Anders Garberg är informationsdirektör på HP. Han ser två förklaringar till ökningen.
– Dels ha vi gått ut i breda kampanjer under våren, dels har företaget i sig gått mycket bättre rent ekonomiskt. Det har i kombination med ett aktivt pr-jobb skapat positiva nyheter som säkert satt sig i människors medvetande. Sommaren är annars en lågsäsong för HP.
– Då säljer vi mest kameror. Men i höst drar vi i gång en stor pc-kampanj. Fotbolls-VM har haft starkt positiv effekt på hamburgerkedjan Max, som var en av sponsorerna i både SVT och TV 4. Enligt NMA:s analys har Max uppgång även dragit med sig konkurrenten Burger King som noterar samma ökning som Max
– McDonalds, som haft det tufft de senaste åren, har inte fått samma effekt, säger Malin Odell. Richard Bergfors , vd för Max, verkar i alla fall inte ha något problem med att ge konkurrenterna lite draghjälp. Självförtroendet är på topp. Den här sommaren har Max sålt mer än någonsin, även nedbrutet på enskilda restauranger.
– Men vi hade faktiskt sålt ännu mer om sommaren inte varit så varm. Då äter folk hellre på stranden, säger Richard Bergfors. Bolaget har ännu inte hunnit utvärdera effekterna av sitt sponsorskap av sändningarna från fotbolls-VM.
– De kan också vara svåra att urskilja eftersom vi befunnit oss i en allmänt positiv spiral oss de senaste åren.

Nyckelhål lyfter
Även om varumärket bli mer känt är Max förhållande till fotbolls-VM tudelat.
– Fotbolls-VM är typexempel på när försäljningen går ned eftersom folk sitter hemma. I synnerhet under matcherna märker vi av kraftiga tapp. Fokus i kampanjerna har varit de nyckelhålsmärkta alternativen.
– Där märker vi en långsiktigt ökande trend sedan tre år tillbaka, säger Richard Bergsfors.
Nästan samtliga tävlande i årets Varumärkes-SM har annars fått se värdet på sina portföljer minska under sommaren, med undantag av Elisabeth Andersson , Telia Sonera och Heléne Lidström , kommunikationsdirektör på Microsoft.

Synsam bra i portföljen
Heléne Lidström har fått extra skjuts av Synsams kampanjer i sommar. Hon ligger på andra plats i juni–juli-mätningen med 31 punkter.
– Jag tror generellt mycket på Synsam, men har faktiskt ingen förklaring till varför de gått så bra i sommar. Kanske har den starka solen fått folk att börja fundera på solglasögon och samma veva uppmärksammat Synsam. Heléne Lidström har en ganska bred portfölj och klarat sig bra genom hela året. Axa är den placering som har stått mest stilla.
– Jag trodde den skulle gå bättre eftersom det är stort fokus på vad vi sätter i oss. Men de har ju mycket spännande saker på gång med bland annat kombinationen träningscenter och mat. Mats Wester , marknadsdirektör på Spendrups, som ledde i maj med 47 punkter, har fått se värdet på sin portfölj minska med 19 punkter. Samsung står tillsammans med Cdon för nedgången. Han ligger nu på tredje plats. I stället tar hans företrädare Ola Lilja Molén , marknadsdirektör på Sony Ericsson, över förstaplatsen, trots att även han har tappat fyra punkter sedan maj.

Peter Willebrand
peter.willebrand@resume.se

Nina Malmström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.