Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Juni/Juli

Publicerad: 8 november 2007, 12:23


Lindex reklamsatsningar på kampanjer med Izabella Scorupco och Emma Sjöberg har gett resultat.

Den bransch som utmärker sig på topplistan är snabbmat.
– Under sommaren har både Max och Burger King stärkt sina positioner ytterligare gentemot McDonalds, med hjälp av två olika kommunikationskoncept mot unga män. Även Sibyllas lansering av varumärket i butik har hjälpt dem tätare in i matchen om snabbmatskunderna, säger Malin Odell, undersökningskonsult på NMA.
Anders Forssten är marknadschef på Max:
– Vi har gjort en ganska stor förändring i marknadsföringen. Vi började med tv-reklam i maj. I fjol var vi sponsorer av sändningarna från fotbolls-VM, men sponsring bygger inte varumärket lika mycket som tv-reklam.
Max expansion av restauranger och ökade medieinvesteringar har också lett till ökad försäljning.
- Vädret har spelat in. Det bästa för oss är halvdåligt väder. Men den viktigaste förklaringen finns ändå i vår satsning på tv-reklam, säger Anders Forssten.
Den dåliga sommaren har varit ett plus också för klädkedjorna.
– Statistiken för juni och juli visar att kläder och skor ökar mer än detaljhandeln i övrigt. Är vädret dåligt blir det mer fokus på att shoppa, säger Johan Hallin, marknadschef på Lindex.
Hans egen varumärkesportfölj hade också en positiv utveckling under sommaren, mest beroende på tilltro till det egna varumärket.

Uthållighet

Lindex reklamsatsningar på kampanjer med Emma Sjöberg och Izabella Scorupco har gett resultat.
– Vi har varit uthålliga i konceptet, och kampanjerna har synts mycket. Det ger resultat, säger Johan Hallin.
Förutom H&M och Lindex hamnar Gina Tricot strax utanför topplistan.
– Vad vi inte ser på topplistan, trots gynnsamt väder för dem, är reseföretagen. Det visar den jämna kampen mellan Fritidsresor, Ving och Apollo. Det är ett krig under sommaren som alla tjänat på men ingen faktiskt har vunnit, säger Malin Odell.
På elmarknaden ökar framför allt kännedomen om uppstickarbolaget God El.
– God El talar inte alls om den produkt de levererar utan om vad som händer med överskottet av de pengar vi konsumenter betalar. Smart, på en marknad där produktens förträfflighet faktiskt kommer i andra hand, säger Malin Odell.
Den positiva trenden för Ica och Hewlett Packard från maj bekräftas också i sommarsiffrorna. Kvar i ledningen för varumärkes-SM är Tina Bengtsson, marknadsdirektör för Findus, med 25 punkter. Tätt följd av Kirsi Harju, Samsung, med 24 punkter.
Janne Sundling
janne.sundling@gazetta.nu

Så genomförs VM-SM: Varumärkes-SM är Resumés och analysföretag Nordisk Media
Analys tävling. Underlaget bygger på NMA:s mätningar av hur attityden till varumärket i ett fyrtiotal branscher förändras jämfört med föregående år. Förändringen i de tävlandes portföljer kan jämföras med hur värdet på en aktieportfölj utvecklas.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.