Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kackerlacksinvasion gjorde Espresso House till mest omnämnda cafékedjan

Publicerad: 2 September 2019, 09:18

Foto: Pressbild/Espresso House

Enligt analysföretaget All Ears var McDonalds och Espresso House de snabbmats- och cafévarumärken som av influencers nämndes flest gånger i talmedier under augusti. Det var dock inte enbart positiva omnämnanden, för Espresso House var det en kackerlacksinvasion i Helsingborg som drev på.


Ämnen i artikeln:

McDonaldsStarbucks

De senaste åren har podcastlyssnadet trängt in i de breda folklagren och därmed växt explosionsartat, något som gjort att programledarna blivit nya mediemakthavare. Totalt lyssnar 3,3 miljoner svenskar på podcasts varje månad.

Många av de som valt att starta poddar är influencers som från grunden byggt plattformar via Instagram, bloggar eller Snapchat. Vad dessa programledare säger får så klart inverkan på varumärken.

I en ny rapport har analysföretaget All Ears, tidigare Signal Signal, med hjälp av sitt verktyg analyserat vilka varumärken inom snabbmat och caféer som oftast nämns av influencer i podcasts, på Youtube, tv och radio. Den snabbmatsrestaurang som i augusti nämndes flest gånger var McDonalds (103) följt av Max Hamburgare (59) och Burger King (22). Omnämnandena var dock inte alltid positiva och för McDonalds handlade flera av omnämnandena om influencern Elin Kungsman som var upprörd över hur hon hade blivit bemött på restaurangen.

– Det kan vara lätt att tänka att enskilda negativa omnämnanden hit och dit inte påverkar mediebilden. Men de leder ofta till missförstånd och ryktesspridning, och kan inte allt för sällan förstärka bilden konsumenten har av företaget, säger Tor Rauden Källstigen, vd på All Ears.

Bland caféerna var det Starbucks som nämndes flest gånger (22) med Espresso House på en andraplats (18). De flesta omnämnandena av Espresso House skedde i samband med att Espresso House i Helsingborg tvingades stänga ned på grund av en kackerlacksinvasion.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

McDonaldsStarbucks

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.