Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Kalender: 30 höjdpunkter att hålla koll på 2022

Publicerad: 11 januari 2022, 14:47

Resumé listar datumen du inte får missa under det nya året. Från inlämningen till Cannes Lions till Eurobest och Fotbolls-VM i Qatar.


Ämnen i artikeln:

EUCannes Lions100-wattarenGuldäggsgalanSuperbowlCresta AwardsSXSWD&ADOne ShowAlmedalenRiksdagenValSingles DayBlack Friday

 

Kalendarium

10-16 januari
EU-parlamentets kommittéer för den interna marknaden och konsumentskydd påbörjar en diskussion kring ett lagförslag om tydligare och mer transparent annonsmärkning för politisk reklam.

20 januari
Inlämning till Cannes Lions öppnar.
Ingo och Burger King tog storslam under förra sommarens festival som summerade tävlingsåren 2020 och 2021. Att det kommer bli samma utdelning för Sverige i år är svårt att tro, men att döma av utfallet i tävlingarna som leder upp till guldlejonen kan vi räkna med ett stort antal inskick. 



4 februari
Guldägget stänger inlämningen.

4-20 februari
Vinter-OS i Peking.
Efter vinterns framgångar spår många journalister ett guldregn för Sverige i Kina. Ett potentiellt momentum för sponsorer och rättighetsinnehavare rimligtvis. Men OS i Kina kanske framför allt är intressant med tanke på den demokratiska utvecklingen i landet på senare år och de spända relationerna mellan Sverige och värdlandet. För marknadsförare kan OS också fungera som en värdefull kontext för omvärldsbevakning när det kommer till digitala upplevelser, plattformsbaserad interaktion och aktivering.

13 februari
Super Bowl.
Hittills är bara ett 20-tal varumärken klara för reklamfesten, men oavsett hur svulstiga, övertydliga och generiska många av filmerna kommer att kännas för en svensk marknadsförare kan vi räkna med en och annan höjdpunkt som kommer att slå oss med häpnad. 

14 februari
Alla hjärtans dag

15 februari
Inlämning Cresta Awards

4 mars
Deadline One Show

8 mars
Internationella kvinnodagen

11-20 mars
SXSW, Austin.
Har på senare år fått flera allvarliga utmanare som marknadsförarens självklara destination för tech och kreativitet. Inte minst CES som hölls i förra veckan. Om Almedalsveckan i första hand handlar om att nätverka så bör besökaren i Austin ha siktet inställt på att upptäcka och utforska. CIE (Computers and Information in Engineering) står för den största utställningen med goda möjligheter att tänja gränserna för den digitala upplevelsen.

22 mars
Deadline D&AD 

28-31 mars
Advertising Week Europe

2 april-2 maj
Ramadan.
Varje år ser vi en och annan annonsör som försöker kommunicera kring fastemånaden. Sverige beräknas i dag nära en miljon invånare vara muslimer. För inspiration om hur du som marknadsförare kan skapa mer relevant marknadsföring under perioden här

14 April
Deadline Cannes Lions

21 april
100-wattaren.
Tävlingen aviserade ett antal förändringar i höstas och det ska bli extra intressant att se vad som kammar hem 100-watt i den nya kategorin ”Samhälle och opinion”

22 april
Earth Day

30 april?
One Show.
Under förra året var Stendahls den mest prisade oberoende byrån i tävlingen genom framgångarna för ”The isolated cinema” som togs fram för Göteborgs internationella filmfestival. Kampanjen som fick globalt genomslag i media vann guld i pr och brons i kategorin ”branded entertainment”. Även Åkestam Holst och AKQA vann guld i One Show förra året.

5 maj
Guldäggsgalan.
Efter två år av digitala prisutdelningar hoppas Byråsverige på att smittläget lugnar ned sig i vår och att arrangörerna kan bjuda in branschen till en riktig gala, att allt blir som förut. 

26 maj
D&AD.
Det blev sammanlagt 17 pennor till Sverige under fjolåret.Farm Stockholm ”The 2030 Calculator” för Doconomy vann en gul penna medan Åkestam Holsts talanger och Noah Bramme och Andreas Karlsson belönades med ”Next Pencil”.

20-24 juni

Cannes Lions

3-7 juli
Almedalsveckan.
Blir förkortad i år. Något som många länge önskat, men som kanske kommer att svida i kassan för alla som täljt guld under politikerveckan. Räkna med intensiva dagar när det är valår och partier, intresseorganisationer samt företag tävlar om uppmärksamhet i ett begränsat fönster.

6 juli
Fotbolls-EM för damer börjar

Foto: Henrik Montogomery TT



11 september
Val till Sveriges riksdag. Valrörelsens tidsrymd har blivit alltmer flytande under 2010-talet. I tv är reklamtiden för politiska reklamfilmer strikt reglerad, men i de digitala kanalerna har kampen om väljarna redan börjat. Det är en politisk spelplan med många frågetecken och förvecklingar där Socialdemokraterna i dagsläget regerar med en högerbudget. Det ska bli intressant att se om tonläget vrids upp. Hur Kristdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna kommer att paketeras, kommuniceras och fungera som träffyta. Men inte desto mindre hur Centerpartiets situation kommer påverka deras huvudlinjer i kommunikationen. 

8 november
Val till representanthuset och senaten i USA

11 november
Singles' Day

21- 27 november (25 november)
Black Week och (Black Friday)

21 november
Fotbolls VM (herrar) börjar i Qatar.
Redan under fotbolls-EM förra sommaren uppmärksammades och ifrågasattes Tiktok, Qatar Airlines och Gazproms sponsorskap av turneringen. Med tanke på att mästerskapet i Qatar varit kantat svarta rubriker. Enligt The Guardians sammanställning har 6500 gästarbetare dött i landet i samband med byggandet av arenor och infrastruktur. Vilka varumärken kommer att vilja synas i denna kontext och hur?

28 november
Cyber Monday

Nyckelhändelser utan fastställt datum

NY Festivals: Öppen för nominering nu, prisutdelning juni 2022 (inga datum satta)

Eurobest: Prisutdelning december 2022. Öppen för nominering: Augusti 2022. Inga datum satta.

Sveriges Bästa Marknadschefer 2022: Äger rum under hösten. Inget datum satt.

EU-lagstiftningar på ingång

Europaparlamentet förväntas rösta om Digital Services Act tidigt under 2022 som handlar om spelreglerna på sociala medier och plattformarnas ansvar.

Under första halvan av 2022 kommer EU att inleda förhandlingar med sina medlemsländer kring Digital Markets Act, ett förslag som Europaparlamentet röstade igenom under hösten 2021. Förslaget ämnar få bort orättvis favorisering av it-jättarna Facebook och Google samt minska grindväktarnas inflytande. Småföretagare har dock motsatt sig förslaget och anser att lagen skulle minska nyttan av digital marknadsföring och annonsering som varit avgörande för tillväxten.

Ledamöterna i Europaparlamentet kommer också att förbereda sin ståndpunkt om lagen om artificiell intelligens som föreslogs av den Europeiska kommissionen i april 2021. Parlamentet vill få till en omfattande rättslig ram för AI-teknik som kommer att stärka den europeiska ekonomin, samtidigt som de skyddar grundläggande rättigheter.

Parlamentets särskilda utskott för artificiell intelligens kommer att komma med sina rekommendationer under året. 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.