Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Kampanj som försvarar Michael Jackson stoppades – nu kan den granskas

Publicerad: 18 mars 2019, 07:25

Kampanj gick upp inför Michael Jackson-dokumentären med budskapet "Facts don't lie, people do", Supreme stämmer Supreme Italia och Säpochefen ber politiker tona ner retoriken efter terrorattacken. Det är några av rubrikerna i morgonsvepet.


Den brittiska annonsörsföreingen, The Advertising Standards Authority, överväger att inleda en utredning mot en utomhuskampanj som propagerar för att Michael Jackson är oskyldig till sexuella övergrepp mot barn. Det skriver Campaign. Kampanjen, som gick på Londons bussar med budskapet "Facts don't lie, people do", plockades ner i förra veckan och har lett till 26 anmälningar. Kampanjen gick upp i samband av lanseringen av den omtalade dokumentären "Leaving Neverland" där två män som hävdar att de blivit sexuellt utnyttjade av Michael Jackson som barn intervjuas.

Supreme stämmer Supreme Italia för plagiat i Kina
Klädvarumärket Supreme New York väljer att stämma Supreme Italia sedan kedjan etablerat butiker med plagiat, bland annat I Shanghai. Det skriver The Drum. I ett brev från den 15 mars, fyra dagar efter att Supreme Italia öppnat sin butik på shoppinggatan i Shanghai meddelar Supreme New York att de sökt juridiskt stöd av den kinesiska regeringen. Supreme New York anklagar Supreme Italia för varumärkesintrång och vilseleda kinesiska genom att slå upp en butik med plagiat. Resumé rapporterade i december om hur flera medier skrev om Samsungs samarbete med Supreme Italia, i tron att det handlade om det amerikanska klädvarumärket.

Säpochefen efter terrorattacken: Tona ner retoriken
50 personer mördades i det brutala terrorattentatet i Christchurch, Nya Zeeland. Efter attacken uppmanar Säpochefen Klas Friberg politiker och offentliga personer i Sverige att dämpa tonläget– och inte använda extremisternas språkbruk.
– Det finns en fara att göra det extrema till det normala, om det tas över och används av officiella personer i Sverige så gör man deras språk normalt. Det ser vi i dag, sade han i SVT:s Agenda på söndagen.

Sir Martin Sorrell får 30 miljoner av WPP – ett år efter sortin
Hans lönecheckar var omtalade i flera år och trots att Sir Martin Sorrell lämnade WPP för nästan ett år sedan kan han fortfarande kamma hem stora belopp från nätverket. Nyligen fick han 2,5 miljoner pund (omkring 30 miljoner kronor) tack vare nätverkets bonusprogram. Det skriver Campaign.

Facebook plockade ned 1,5 miljoner videos från terrorattacken
Facebook meddelar att företaget har tagit ner 1,5 miljoner uppladdningar av det videoklipp som den misstänkta massmördaren Brenton Tarrant direktsände under terrorattacken i förra veckar. Det stora mängden filmer plockades bort under 24 timmar efter terrordådet. Det skriver The Guardian.

MDC:s intänker minskade – vädrar optimism
I förra veckan meddelade Mike Penn att han går in med 100 miljoner dollar (motsvarande 926 miljoner kronor) i ekonomiskt blödande MDC Partners, som bland annat äger Forsman & Bodenfors. I helgen presenterade nätverket siffror från det fjärde kvartalet 2018 som visar minskade intäkter från 1,51 miljarder till 1,48 miljarder dollar (13,7 miljarder kronor). Enligt Adweek uppger samtidigt MDC Partners att Q4 var det bästa kvartalet någonsin för new business. Under Q4 minskade intäkterna från 403 till 393 miljoner dollar. MDC-aktien, som presterat dåligt det senaste året, ökade med fem procent efter rapporten.

WPP:s sammanslagningar fortsätter
Det WPP-ägda analysföretaget Kantar kommer att skrota alla under varumärken och slå samman alla erbjudanden och tjänster under namnet Kantar den 2 april. Det skriver The Drum. Konsolideringen av Kantar kommer efter att WPP även valt att slå samman flera byråer under varumärket Wunderman Thompson och samla alla anställda i ett kontor i Seattle.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.