Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kampanj vill införa varningstexter på all flyg- och bilreklam

Publicerad: 7 Maj 2019, 06:32

Kampanjen 20 % Klimatvarning vill begränsa marknadsföringen för flyg- och bilindustrin, Marc Pritchard vill "återuppfinna" reklam och Isabella Löwengrip anställer CSR-chef. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


I ljuset av den intensiva debatten kring flygets klimatpåverkan har kampanjen 20 % Klimatvarning startats. Gruppen beskriver sig som ett "ideellt, partipolitiskt obundet nätverk bestående av unga yrkesverksamma" och de vill se över möjligheten att lagstifta om att 20 procent av reklamytan för fossildrivna bilar och flygresor ska märkas med en varningstext om klimatförändringarnas effekter. "Precis som för alkoholreklam skulle informationstexterna presenteras i en vit box med svart ram.""Förslaget innebär att möjligheten att uppmuntra till resor med de mest fossilberoende transportmedlen begränsas och det ger transporter med låg klimatpåverkan en konkurrensfördel. Det är även kostnadseffektivt, både för samhället och för de tidningar och företag som får sin inkomst från reklam.", skriver debattörerna Johanna Salmi civilingenjör inom samhällsbyggnad och hållbar samhällsplanering och Kalle Dramstad, europavetare med erfarenhet av marknadsföringsfrågor på EU-nivå i GP.

P&G och Marc Pritchard vill "återuppfinna reklam"
Marknadsdirektören Marc Pritchard har gjort stora omtag med världens största annonsör Procter & Gamble under de senaste åren. I en intervju med The Drum berättar han att han vill "återuppfinna reklamen" med längre engagerande rörligt content som kombinerar filmskapande med reklam genom att bli mer involverad i underhållningsindustrin i ljuset av det ökade användandet av streamingtjänster bland de amerikanska konsumenterna. – Annonser behöver en översyn på många olika sätt, så vad vi gör är att titta på kreativa partnerskap i olika genrer för att skapa ... filmer, berättar Marc Pritchard för The Drum.
I de senaste projektet "Queen Collective" samarbetade FMCG-jätten medTribeca Studios och Queen Latifah för att ta fram två 20-minuters filmer för Hulu.

Facebook gör om sina riktlinjer för video
Under måndagen presenterade Facebook nya flera förändringar i hur det rankas videor på det sociala nätverket, en distribuering som avgör synligheten. Enligt de uppdaterade riktlinjerna kommer Facebook nu att prioritera videor som fokuserar på originalinnehåll, videor där användarna tittar längre och videor där användarna återkommer för att se mer. Det rapporterar Techcrunch.

Isabella Löwengrip anställer CSR-chef
Entreprenören Isabella Löwengrip utvecklar hållbarhetsarbetet i sitt bolag och anställer tidigare Axfoodchefen Marisol Was till den nya tjänsten som CSR Manager i Löwengrip Invest. Inom Axfood har Marisol Was haft flera roller, bland annat som ansvarig för PR- och strategisk kommunikation på Axfood AB och senast som Kommunikationschef för Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab. – Det känns väldigt roligt att välkomna Marisol till Löwengrip Invest. Hennes breda erfarenhet av hur företag ska prioritera, kommunicera samt kvalitetssäkra hållbarhetsfrågor kommer vara värdefullt för Löwengrip Invest nu när vi tar nästa steg inom CSR-området, säger Isabella Löwengrip i en kommentar.

Arla byter ut 230 miljoner förpackningar – för klimatet
Under 2019 kommer Arla göra en förändring av bassortiment som kommer att gå förbi de flesta av konsumenterna. Ungefär 230 miljoner mjölk-, fil- och gräddförpackningar får växtbaserad plast istället för fossil på den svenska marknader. Totalt på alla europeiska marknader – handlar det om över en miljard förpackningar. Förändringen är en del av Arlas hållbarhetsmålet att senast år 2045 producera mjölk med netto noll klimatavtryck.

Amazons knep för att bli större utanför USA
Recode rapporterar att Amazon har pitchat en idé till amerikanska publicister där de betalar för att mediehusen ska etableras tydligare på utländska marknader, så att Amazon kan få draghjälp. E-handelsjätten ska vara i diskussion med New York Times och Buzzfeed om ett avtal som ska öka deras internationella närvaro i synnerhet konsumentorienterade undersajter. I dagsläget betalar Amazon betalar utgivare som hänvisar användarna till företaget via "affiliate-länkar" på sajterna.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.