Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Kampanjen som är ren poesi

Publicerad: 10 februari 2010, 10:51

Ikea utmanar svenska folket i kylskåpspoesi som en del i sin stora vitvarusatsning i vår. Welcom har gjort kampanjen.


Ämnen i artikeln:

WelcomIkea

Kylskåpspoesi – Ikeas nya melodi.

Efter den stora kökskampanjen under förra året går Ikea nu vidare med vitvaror. En del i upplägget är en webbkampanj med spridning via socaial media med SM i kylskåpspoesi som göteborgsbyrån Welcom gjort.

sajten kan besökaren dikta med hjälp av 299 kylskåpsmagnetord. Sedan väljer man vem som ska läsa in dikten på en video: Bloggerskan Mogi, författaren Björn Ranelid eller skådespelaren Peter Apelgren. Videon kan man sedan skicka till andra via mejl eller dela på Facebook och Twitter.

Per Stolt, reklamchef på Ikea, ser kylskåpspoesi som en nostalgifluga från 90-talet:
– Det fanns något attraktivt med det som vi ville ta vidare till 2010. Vi ville återföra en gammal, kul aktivitet i ny form så att det kan bli en snackis, säger han.

Många kampanjer använder människans drivkraft att delta och visa upp sig i olika sammanhang. Den är ytterligare ett exempel på det.
– Behovet av att få interagera med ljud och bild är oerhört starkt. Vi vill utnyttja kraften bakom det behovet, säger Per Stolt.
Enligt Joakim Brinkenberg, vd på Welcom, har kampanjen tagits emot väl.
– Många är på sajten uppemot en halvtimma. Det är roligt att folk orkar lägga så mycket tid. Det är också mycket delning via sociala medier, säger han.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

WelcomIkea

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.