Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Kampanjen som utmanar hur mammor i reklam ska se ut

Publicerad: 26 mars 2019, 09:02

Brittiska Mothercare hyllats för sin autentiska kampanj där nyblivna mammor visar upp sina kroppar kort efter förlossningen.


Autencitet har blivit något av en helig gral för varumärken i det post-linjära tidevarvet med högre krav på personlig kommunikation gentemot konsumenterna. Många missar målet och upplevs som hycklande och pålistrade i sin äkthet. Men Mothercares kampanj i Storbritannien är ett undantag.

Kampanjen visar upp mammor kort efter förlossnimgen. I utomhuskampanjen "Body proud mums"medverkade tio mammor, alla med egna historier från förlossningen under budskapet "Beautiful, isn't she."

Utomhustavlorna har hyllats i sociala medier, av konsumenter och reklambranschen. Bakom kampanjen står Mcgarrybowen som arbetat med kunden sedan september 2018. Det initiala uppdraget handlade om att synliggöra mammor i reklam och göra det på ett nytt sätt.

– Kroppen efter förlossning syns aldrig i media och mammor känner ofta ett tryck att ta ett steg tillbaka, säger byråns creative director Angus Macadam till Campaign och fortsätter.

– Många varumärken pratar om att vara " äkta ", men det som skiljer den här kampanjen från resten är att det är sp naturligt och vackert. När de flesta varumärken pratar om att vara verkliga, eller vara modiga, är det en riktigt polerad version av det.

Enligt byrån är det största lärdomen av kampanjen hur viktigt det är att ha en kund som skyddar den kreativa idén. Kampanjen markerar en ny definition för hur marknadsföring till mödrar kan se ut och förändra mammors syn på sina kroppar.

– Byråer glömmer ofta att folk inte är intresserade av reklam, människor är intresserade av människor och värderingarna hos dessa människor förändras, och vi måste återspegla det i vårt arbete, säger Angus Macadam.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.