Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Kampanjen trivialiserar sexövergrepp"

Publicerad: 25 februari 2010, 08:29

En ny reklamkampanj försöker få unga fransmän att sluta röka. Det har resulterat i anklagelser om att trivialisera sexövergrepp.


Kontroversiell antirökkampanj.

– Vi kan inte vara ljumma inför det här ämnet utan måste slå till hårt. Vi jobbar mot år av myter som byggts upp i filmer och av artister och vi slåss mot det här med ingen budget, säger Marco de la Fuente, vice vd på reklambyrån BDDP & Fils till New York Times.

Byrån har gjort Frankrikes just nu mest kontroversiella kampanj. Trots rökförbud på restauranger och kaféer ökar rökningen bland unga i Frankrike. Därför har en franskmyndighet gett i uppdrag att skapa en antirökkampanj riktad mot unga.

Rubriken är Fumer, c’est étre l’esclave du tabac, Att röka är att vara slav under tobaken, vilket knappast kan uppröra eller ifrågasättas. Men det är bilderna som illustrerar kampanjen som fått fransmännen att sätta sina Gauloise i halsen. En ung kvinna med en cigarett i munnen som tycks komma ut från gylfen på en man. Kopplingen mellan tilltvingat oralsex och tobaksberoende är inte helt glasklar.

Reklamdirektör de la Fuente påpekar att rökning ofta är ett sätt för unga att frigöra sig från föräldrar men med reklamen vill han visa att rökning är motsatsen: naivt och en form av underkastelse.

Men fransmännen är inte övertygade. På sajten för Droits des Non-fumeurs, en antirökningsorganisation som är den officiella beställaren av kampanjen, kommenterar man att kampanjen trivialiserar sexövergrepp och lägger skulden på offret.

Florence Montreynaud, ordförande för feministiska organisationen La Meute les Chiennes de Garde som bevakar kvinnosynen i film och reklam, är chockad och menar att kampanjen banaliserar sexuellt våld.
– Jag är bestört. Det här är ett prov på fattig fantasi. När människor inte har någon idé anväder de kvinnliga kroppar i stället, säger hon.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.