Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Kampanjer på G

Publicerad: 5 december 2007, 17:16

Här presenterar Resumé aktuella kampanjer. Vill du tipsa om en kampanj klicka här. Vill du kommentera kampanjerna gör det längst ner på sidan.


Månpocket vill bli företagsjulklapp

Månpocket Direkt, en webbaserad prenumerationstjänst på pocketböcker, ska locka fler företag att ge bort pocketböcker till de anställda i julklapp. Kampanjen är signerad reklambyrån Hilanders.

Kampanjen består av annonser i Dagens Industri, en webbsajt och direktmarknadsföring.

Enligt Hilanders bygger idén till kampanjen på en lek med boktitlar.


Linda Fagerlind

Månpocket

Kund: Katarina Wahlberg
Reklambyrå: Hilanders
Arbetsgrupp: Ulf Eriksson copywriter,  Markus  Lindsjö ad, Pelle Bergkvist cd, Peter Syrjänen originalare, Pia Nilsson produktionsledare

Bock ska lansera nytt julbordskoncept

Hufvudsta gård konferens tog hjälp av marknadskommunikationsbyrån Podium inför lanseringen av deras nya koncept ”Fine Dining”. Först ut är en kampanj för deras julbord. Kampanjen går under namnet ”Fine Christmas Dining”.

– Det blir mycket representation till jul och att bjuda på riktigt god mat i de lekfullt exklusiva miljöerna på Hufvudsta Gård, istället för ett vanligt julbord, passar företag som lägger vikt vid form och känsla och som vill visa en extra omsorg om kunder eller medarbetare. Bara champagnebaren är väl värd de 7 minuter det tar att åka taxi hit från Stockholm city, säger Carin Granlund Olsen , projektledare på Podium/Oliven, i en kommentar.

Kampanjen består av en julbock som kommer att skickas ut till bokningsföretag. Den kompletteras sedan med dr-utskick i form av kort, webb och pr.

Podium ingår i nätverket Oliven.


Linda Fagerlind

Hufvudsta Gård Konferens

Byrå: Podium/Oliven
 Arbetsgrupp:  Carin Granlund Olsen   projektledare, Jessica Stigsdotter Axberg ad, Ingmarie Wass copywriter, Jesper Johansson ad-ass och julbocksstylist

Pampers och Unicef har inlett ett samarbete i kampen mot spädbarnsdöden neonatal stelkramp. Kampanjen, som kommer att synas i butik, går samtidigt i tolv västeuropeiska länder.

Butikskampanjen ”1 paket = 1 vaccin” går ut på att varje såld Pampersprodukt ger en vaccinationsspruta till en gravid mamma i ett utvecklingsland.

Enligt Unicef dör årligen cirka 140 000 barn och 30 000 mödrar i sjukdomen. Med kampanjen, som kommer att gå under november och december, hoppas Pampers få ihop tillräckligt mycket pengar för att kunna ge 25 miljoner sprutor.

Redan förra året samarbetade Pampers med Unicef Storbritannien. Då var målet att skänka sex miljoner vaccin, vilket överträffades med 1,4 miljoner vaccin.

Kampanjen omfattar såväl blöjor som tvättservetter som försetts med en specifik kampanjlogga, webb, print och dr. Kampanjen har tagits fram av Hunter grafiska och Saatchi & Saatchi.
– Saatchi & Saatchi kommer också att göra en tv-kampanj som kommer att visas i Sverige men även i en del andra länder, säger Catharina Jevrell, informationsansvarig på Pampers.

Tv-reklamen startar i november.


Linda Fagerlind

Pampers/Unicef

Projektledare Pampers: Andreas Kåreby
Byrå: Hunter Grafiska
Byrå: Saatchi & Saatchi
Pr-byrå: Springtime
Pr-byrå: Re:Public Relations

Soporna får mening

Två av annonserna.

”Det finns mycket här i livet som är bortkastat, men dit hör inte soporna”. Så låter det i reklambyrån Goss senaste kampanj åt Västsveriges avfalls- och återvinningsföretag Renova. Kampanjen går under namnet ”bortkastat”.

Ur de sopor som Renova bränner utvinns energi som blir el och fjärrvärme. Enligt Renova skulle Västsverige behöva ta till 125 000 ton olja om de inte hade tillgång till den energin.

– Med den här kampanjen uppmanar vi mottagaren att fortsätta källsortera, men vi vill också poängtera att de kan sluta ha dåligt samvete för det som blir över, säger Fredrik Toreskog, projektledare på Goss, i en kommentar.

Kampanjen kommer att synas i dagspress, fackpress och utomhus.


Text: Linda Fagerlind

Näringslivstoppar säljer in Poolia

Poolia har lyckats få tre riktiga näringslivstoppar att för första gången göra reklam för ett annat företag än deras egna. Jan Carlzon, Claes Dahlbäck och Olof Stenhammar är frontfigurer i Poolias nya reklamfilmer.

– Det är jättekul. Våra kunder känner igen dem och kan lätt skapa en relation till dem, säger Poolia Sveriges marknadschef Niclas Nässlander.

Bakom reklamkampanjen står reklambyrån ANR BBDO och produktionsbyrån Delorean. Temat för kampanjen är det välkända ”Behöver du hjälp? Ring Poolia” som första gången användes 1998.
– Vi har byggt kännedomen om Poolia med ett långsiktigt arbete under många år, bland annat med ”Behöver du hjälp”? som har varit mycket framgångsrikt. Med dessa tre herrar tar vi konceptet vidare, säger Niclas Nässlander.

Arvodena för de tre aktörernas insatser kommer att gå till Johanniterhjälpen, en ideell hjälporganisation som just nu genomför en kampanj mot prostatacancer tillsammans med Cancerfonden.

De tre reklamfilmerna, där Jan Carlzon, Claes Dahlbäck och Olof Stenhammar medverkar i var sin, går just nu i TV3, TV4, TV4 Plus, Kanal 5, TV6 och Discovery.


Text: Linus Fremin

Se filmerna här.

Poolia

Byrå: ANR BBDO
Uppdragsgivare: Niclas Nässlander marknadschef Poolia Sverige
Arbetsgrupp: Jonas Bauer projektledare, Anna Jensen planner, Ursula Borg produktionsledare, Marita Kuntonen ad och Olle Nordell copywriter.
Produktionsbolag: Delorean: Jesper Andersson regissör och Henrik Ihre producent.
Mediebyrå: Mediaedge CIA

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.