Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kampanjer på G

Publicerad: 18 februari 2008, 14:47

Här presenterar Resumé aktuella kampanjer. Vill du tipsa om en kampanj klicka här. Vill du kommentera kampanjerna gör det längst ner på sidan.


Bok marknadsförs med stickers på frukt

Boken Tutti Frutti, bestående av fakta, recept och inspiration om kända och okända frukter och bär, marknadsförs med hjälp av små stickers på frukter. Bakom kampanjen står bokens författare Klas Lindstrand som även är ansvarig för Arla Foods inhousebyrå. Klistermärkena uppmanar människor att köpa boken hos Adlibris.

– I fruktavdelningen tillbringar många konsumenter en längre tid, man undersöker och väljer sin frukt med stor omsorg. Här finns goda möjligheter att kommunicera och att sen få följa med hem till fruktfaten är givetvis en fantastisk bonus, säger Klas Lindstrand i en kommentar.

Lindstrand samarbetar med Schibsted Förlagen, Adlibris, Sabis och fruktleverantören Everfresh Group.


Text: Linda Fagerlind

På torsdag, under alla hjärtans dag, ska Annas Pepparkakor annonsera med tema som kärlek. Annonserna kommer att gå i Stockholm City.

Detta backas även upp av aktivitet i Stockholm där kolportörer delar ut hjärtformade pepparkakor. Kampanjens koncept lyder ”Man blir snäll av…Annas”.

Kampanjen är signerad reklambyrån Falck & Co som även gjort designen av förpackningarna.


Text: Linda Fagerlind

Annas Pepparkakor

Ansvariga på Annans Pepparkakor: Anita Hjert och Jan Hankers
Byrå: Falck & Co
Arbetsgrupp: Projektledare Christian Falck, cd Mats Holland, ad Daniel Philipson, copy Svante Heiding, grafisk form Henrik Johansson, produktionsledare Mikael Lindeborg

Parelle ser till ytan

Hösten 2007 lanserade kosmetikkedjan Parelle konceptet ”Skönhet kommer utifrån”. Då visades välsminkade unga tjejer på bilderna. Nu kommer nästa steg. Bakom konceptet och kampanjen står reklambyrån Falck & Co.

Lennart Lundquist, projektledare på Falck & Co, säger att de hoppas att det nya konceptet ska kännas så uppfräschande rättframt att man bara kan möta påståendet med ett leende.
Kampanjen ska visa att Parelles produkter kan förändra ens utseende. Detta görs med hjälp av bilder på en man som sminkas till kvinna.
– Att arbeta med transvestiter är dessutom något som sticker ut i skönhetsbranschen, som exponerar vackra kvinnor på ett traditionellt manér.

Den första annonsen går något oväntat i inredningstidningen Sköna Hem.
Anders Klereborg, copywriter på Falck & Co, förklarar varför.
– Där människor är vana att möta skönhet i form av inredning för hemmet, finner de inredning för ansiktet. På uppslaget får mannen bokstavligen visa sig från sin bästa sida.

Kampanjen kommer även att synas på webben samt som dr.


Linda Fagerlind

Parelle

Ansvarig: Kenneth Westerdahl
Byrå: Falck & Co
Arbetsgrupp: Lennart Lundquist projektledare, Mats Holland cd, Anders Klereborg copy, Annki Andersson ad, Mikael Höög grafisk form, Sanna Carlsson produktionsledare

Milko vill att fler ska uppmärksammas på att alla deras produkter är märkta med Svenskt sigill samt tydliggöra vad märkningen står för. Reklambyrån Locomotiv valde en lösning med djur och natur i fokus. Fnissiga fjärilar, spralliga kor och en lycklig gädda ska lyfta företagets produkter.

Fredrik Kullberg, projektledare på Locomotiv, kommenterar kampanjen.
– Vi ville med en rad oväntade budskap få konsumenten att uppmärksamma att Milkos produkter är märkta med Svenskt sigill, och att märkningen står för flera saker, allt ifrån kvalitet, matsäkerhet till miljöhänsyn. Ofta är information inom dessa områden väldigt faktabaserad och ibland lite tråkig. För att väcka uppmärksamhet i butik var det viktigt att göra budskapet intressant.

Kampanjen syns i butik samt på webben. Reklambyrån har även tagit fram en receptbroschyr på samma tema.

Milko

Uppdragsgivare: Kai Lundin, Annicka Hultin, Lotta Stenberg, Kerstin Rapaport, Anders Magnusson
Byrå: Locomotiv
Arbetsgrupp: Fredrik Kullberg projektledare, Emma Oké copywriter, Frida Wigström copywriter, Lena Landén ad, Jessica Dage original, Camilla Nilsson produktionsledare, Dan Lindgren ad web, Miranda Yung produktionsledare web

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.