Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Kampanjer på G

Publicerad: 21 maj 2008, 13:13

Här presenterar Resumé aktuella kampanjer. Vill du tipsa om en kampanj klicka här. Vill du kommentera kampanjerna gör det längst ner på sidan.


Ljudlig kampanj i Örebro

Hörselskadades Riksförbund, HRF, kör just nu en kampanj i Örebro där de vill visa hur livet kan vara för de 1,1 miljoner människor i Sverige som hör dåligt. Bakom kampanjen, som är utformad som ett test, står reklambyrån Ruth.

Fredrik Claesson, ad på Ruth, berättar om kampanjen.
– I den här kampanjen pratar vi inte bara om bra och dåliga ljudmiljöer, vi visar istället live vad vi menar och synliggör ett problem som faktiskt angår alla.

I kampanjen uppmanas de boende i Örebro att rösta fram de sämsta ljudmiljöerna. Omröstningen sker på sajten ljudkollen.se. Reklambyrån har använt sig av adshels ombyggda till ljudmätare, annonsering i lokal morgonpress, trafikreklam och ljudpatruller på stan för att få ut budskapet.

HRF är en rikstäckande, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation med 35 000 medlemmar i Sveriges.

HRF

Uppdragsgivare: Ingvild Falkenhaug, informationschef Hörselskadades Riksförbund
Reklambyrå: Ruth
Arbetsgrupp: Fredrik Claesson ad, Tosse Sund copy, Ylva Windolf produktionsledare,  Mattias Brandt  projektledare, Anders Nilsson original
Webproduktion: Thomson
Utomhusinstallationer: Lumascreen och Clear Channel

Snart är Lantmännens såpa komplett

Lantmännen Granngården är Lantmännens riksomfattande butikskedja med cirka 120 butiker runt om i Sverige. I februari genomförde företaget en pitch där Limestone Filmproduction stod som slutgiltig vinnare.

Målet var att hitta ett nytt koncept som kunde stärka varumärket. Resultatet blev en såpa där personer tar fel på ordet ”granngården”.

Två filmer har redan släppt. Nu släpps de två sista i serien. Den här veckan har den tredje filmen ”Ridläger” premiär. Nästa vecka kommer ”Rosenrabatt”.

Kampanjen ska gå året ut i TV4.

Lantmännen Granngården

Limestone Filmproduction
Regi: Pernilla Hultén
Foto:  Patric Nadalutti
Ljud: Riviera
Postproduktion: Stopp
On-line: Editdudes

Texten lyder: Nu gör vi det lätt för folk att uppföra sig som folk.

Bakom kampanjen med namnet ”Tänk” står Göteborgs Stad och reklambyrån Frank & Earnest. Målet är att få folk att slänga sitt skräp i papperskorgen istället för på marken.

Enligt Göteborgs Stad skräpas det varje år ner för cirka 72 miljoner kronor i Göteborg. 
Kampanjen, som går på stortavlor i Göteborg och som print i GP och Metro, är en del av projektet ”vacker stad” som Göteborg driver vars syfte är att få bukt med nedskräpningen på stan.

Enligt reklambyrån ska de rosa linjerna i marken, den rosafärgade papperskorgen och de rosafärgade tavlorna få människor att förstå budskapet.

Göteborgs Stad

Beställare: Lena Johansson
Reklambyrå: Frank & Earnest
Arbetsgrupp: Andreas Elgh ad, Lisa Stoopendahl copy, Christer Andersson cd
Harald Schörnig, Jenni Carström original, Eva-Lena Wingsjö produktionsledare, Magnus  Vennersten projektledare

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.