Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Kampanjer på G

Publicerad: 4 juni 2008, 09:00

Här presenterar Resumé aktuella kampanjer. Vill du tipsa om en kampanj klicka här. Vill du kommentera kampanjerna gör det längst ner på sidan.


”Barnsligt enkelt” att sälja luftfilter

Företaget Camfil Farr, som säljer luftfilter, ville förenkla för folk att hitta rätt filter. Ett nytt klassificeringssystem togs fram med hjälp av reklambyrån Mecka som bygger på en betygsskala från A till G. Konceptet blev ”barnsligt enkelt”.

Nu ska detta kommuniceras utåt. Lösningen blev ett utskick till 700 personer på företag i Sverige. Försändelsen bestod av barnsliga färgglada plastbokstäver, likt de många lekte med som liten.
– Kampanjen startar i Sverige men kommer sedan att gå i olika länder i Europa den kommande tiden, säger Anders Kåpe , projektledare på Mecka.

Kampanjen kommer även att följas upp med en informationsbroschyr, annonser i fackpress och en webbkampanj.

– Att skicka ut platsbokstäver till luftfilterinköpare tror vi kommer sticka ut i deras posthög, med ett manér som tydligt visar budskapet, men på ett annorlunda sätt, säger Anders Kåpe.


Linda Fagerlind

Camfil Farr

Arbetsgrupp Mecka
Roger Nylander, marknadschef
Byrå: Mecka
Arbetsgrupp:  Anders Kåpe  projektledare, Calle Österberg ad, Pontus Caresten copy, Martin Johansson produktionsledare, Håkan Wendin originalare, Magnus  Tapper webbutvecklare

I höstas vann reklambyrån Smart en stor upphandling för Clas Ohlson. Strax därefter kom de första filmerna ut där spelet Domino användes för att visa företagets produkter. När Smart avvecklades tidigare i år följde storkedjan med grundaren Stefan Lidström till ANR.

Nu kör Clas Ohlson nya filmer på samma tema. Filmerna visas i Sverige, Norge och Finland. Liksom tidigare har de inblandade hämtat inspiration från det klassiska spelet Domino. Denna gång är filmerna signerade ANR BBDO.

I den förra kampanjen visades kedjans varor upp i hemmiljö. Denna gång har filmernas handling förlagts till Clas Ohlsons Centrallager och butik i Insjön.

Målet med utbudsfilmerna är att visa att företaget står bakom löftet ”Allt för en enklare vardag”.

Filmerna, som är framtagna i samarbete med produktionsbolaget Mr Krister, visas på TV4, Kanal 5 och Kanal 9. För regi svarar Kalle Breitholtz. Kampanjen består även av print och butiksmaterial.

Läs även: ANR vinnare när Smart spricker

Clas Ohlson

Lars Bonander och Jenny Zimmermann
Byrå: ANR BBDO
Arbetsgrupp: Stefan Lidström kreativt ansvarig, Christina Rudling produktionsledare
Produktionsbolag: Mr Krister
Regissör: Kalle Breitholtz
Kreatör: Jordi Vives
Fotograf: Johan Palm
Producent: Cornelia Opitz
Klippning: Henning Mark
Musik: Lucky Soul

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.