Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Kan du gissa vilka varumärken som värderades högst 2000?

Publicerad: 17 Oktober 2019, 09:21

Apple, Google och Amazon hamnar högst upp i Interbrands undersökning över vilka varumärken som har högst värdering globalt. När går tillbaka till millenniumskiftet fanns inget av företagen med på motsvarande lista.


Ämnen i artikeln:

VarumärkenNokia

Den stora nyheten när Interbrands släppte sin årliga rankning var att Facebook hamnade utanför topp-tio, mycket tack vare de senaste årens skandaler och negativa publicitet. Värderingen för nätverket föll med 12 procent jämfört med föregående års mätning till 39,9 miljarder dollar.

The Drum har blickat tillbaka och jämfört med rakningen från. Sett till branscher är det i stort sett samma sektorer som dominerar, med undantag från telekom där tidstypsika Nokia var det femte högst värderade varumärket kring milleniumskiftet.

Fyra varumärken som var med på rankningen över de högst värderade varumärkena i världen år 2000 är kvar i dag; Coca-Cola hamnade etta för 19 år sedan och femma i dag, Microsoft (2/5), Disney (8/10) och McDonald's (9/9).

Världens högst värderade varumärken 2000 (2019)

1) Coca-Cola (Apple)
2) Microsoft (Google)
3 IBM (Amazon)
4) Intel (Microsoft)
5) Nokia (Coca-Cola)
6) GE (Samsung)
7) Ford (Toyota)
8) Disney (Mercedes Benz)
9) McDonald's (McDonald's)
10) AT&T (Disney)

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

VarumärkenNokia

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.