Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Kan Twitter någonsin göra succé som annonsplattform? Vi har frågat experterna

Publicerad: 28 oktober 2022, 12:55

Ola Andersson, digital trendanalytiker och Emil Persson, social media director på OMD analyserar vad Muskaffären kommer innebära för Twitter.

Foto: Godofredo A. Vásquez

Som Resumé rapporterade om på fredagsförmiddagen, står det nu klart att affärsmannen Elon Musk slutförde köpet av Twitter natten till fredag svensk tid. Men vad innebär köpet för Twitter som annonsplattform? Vi har frågat experterna.

Ämnen i artikeln:

Elon MuskTwitterNyheter

Nellie Pilsetnek

nellie.pilsetnek@resume.se


För köpet av Twitter betalade Elon Musk 44 miljarder dollar. Enligt en tweet i samband med affären skrev Elon Musk att han inte alls hatar reklam, vilket han gett uttryck för tidigare –utan att hans ambition är att Twitter ska bli ”den mest respekterade reklamplattformen”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Twitter är blockerad under “Visa våra partners”.

”Jag tror att annonsering, när det görs på rätt sätt, kan skapa glädje, underhålla publiken och informera den. Annonsering kan visa en tjänst eller en produkt som du inte visste fanns, fast den är helt rätt för dig. Annonser med låg relevans är spam, men annonser med hög relevans är bra innehåll”, skrev Elon Musk bland annat.

LÄS OCKSÅ: Elon Musk köper Twitter och sparkar toppchefer – vill satsa på annonsaffären 

Men vad tror de svenska experterna om Twitter som annonsplattform? 

Ola Andersson, digital trendanalytiker som föreläser och skriver inom digital trender och digital utveckling, tror att Twitter på kort sikt kommer ha samma annonsintäktsutmaning som de har haft senaste åren. 

– Eller egentligen en ännu större uppförsbacke på grund av den cirkus som Elon Musk skapade under köpeprocessen, när han hoppade mellan att köpa eller inte köpa från en dag till en annan. Går det verkligen att lita på Musk?

Under fredagen exploderade Twitter i olika tolkningar kring vad Elon Musk avser med sin tweet och vad han kommer att göra med plattformen.

– Musks största utmaning blir att övertyga annonsörer om att Twitter inte kommer att haverera som något slags högerplattformsträsk. Han har öppnat för att skrota livstidsavstängningar och att släppa tillbaka dem som har sparkats ut på grund av sitt twittrande kan gynna användartillväxten och därmed locka nya annonsörer. Men det finns också risk att stora och etablerade annonsörer då vänder plattformen ryggen, fortsätter Ola Andersson.

Nu backar Elon Musk något från sina uttalanden om att låta Twitter bli fritt från kontroll. Något som Ola Andersson tror beror på att pengarna måste rulla in.

– Musk har insett att Twitter måste skapa en bra miljö för just annonsörer, så därför delade han ett öppet brev till annonsörer bara häromdagen – där han skrev att Twitter inte kan bli ett ”free for all hellscape” där vem som helst får twittra precis vad som helst utan konsekvenser. Ett rätt stort steg bort från den hållning som Musk har haft under hela köpeprocessen. Demokrati och yttrandefrihet i all ära, men det måste fortfarande komma in pengar.

Var ligger utmaningarna för att öka Twitters annonsintäkter tror du?
– För att locka annonsörer krävs också att twittrarna finns kvar och helst blir ännu fler. En stor utmaning blir inte bara att se till att annonsörerna gillar läget utan också att twittrarna själva gör det. En utmaning för att öka Twitters annonsintäkter blir att se till att ge twittrare fler sätt att tjäna pengar på sitt twittrande. Precis som det fungerar på övriga plattformar.

Hur kommer twittrarna märka av Elon Musks övertagande?
– Med tanke på hur Musk har ändrat sitt tonläge om Twitters verksamhet bara senaste dagarna så tror jag att förändringen faktiskt bli mindre än många hoppats på eller befarat, beroende på vem du frågar. Men det gör också att jag inte tror att det kommer bli någon jätteskillnad i Twitters möjligheter att locka annonsörer och därmed öka annonsintäkterna markant under en hyfsat lång tid, avslutar Ola Andersson.

LÄS GÄRNA: Dramat mellan Elon Musk och Twitter – det här har hänt 

Emil Persson, social media director på OMD, ser på affären som något bra för annonsörerna, men också för konkurrensen.

– Det här är ett positivt steg och det finns väldigt stor potential i plattformen som jag tror Elon Musk med sin erfarenhet kan låsa upp. Både när det kommer till att utmana andra giganter på marknaden och hämta hem fler användare men även en bredare användarbas till Twitter. Sen tror jag också att vi i framtiden kommer få se ett lite annat Twitter än vad vi ser i dag, Elon fokuserar minst sagt mycket på innovation i sina bolag så Twitter lär inte bli ett undantag, säger han.

Elon Musk är känd för att vara en stark affärsman, med förmågan att utveckla konkurrenskraftiga affärsrörelser.

– Det är just innovationen jag tror kommer göra att plattformen kan skala upp och blomstra. Det som gör att medier sticker ut i dag och lockar annonsörer är hur väl man kan nå ut i målgruppen och få användarna att stanna upp i det stora dagliga bruset - och här tror jag Elon är motiverad och har ambitionen till att skapa något riktigt konkurrenskraftigt för oss marknadsförare. Det finns mycket som talar för detta, delvis hans uttalande om att han ska öka Twitters årliga intäkter från 5 miljarder dollar till 26,4 miljarder dollar år 2028, men också hans uttalande om att han tror väldigt mycket på digital annonsering, ”när den görs rätt” - och det skriver jag verkligen under på, säger Emil Persson.

Vad tror du händer med Twitter den närmaste tiden?
– Elon har själv gått ut och sagt att han inte köper Twitter för pengarna utan för att han vill göra plattformen ”warm and welcoming” och att han vill att Twitter ska vara människans självklara digitala ”town square”. Oklart vad detta betyder i praktiken men det här kan eventuellt leda till ett rejält skifte i målgruppbasen på Twitter.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev