Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Kärlek och tårar på Arlanda

Publicerad: 7 maj 2008, 11:25

Ny reklamfilm för Arlanda Airport vill uppmärksamma flygplatsens magiska kvalitet.


– Det finns väldigt få platser där man möter så starka känslor varje dag. För de flesta av oss är det exceptionellt men på Arlanda är det faktiskt vardag, säger Petter Dixelius, copy på Fältman & Malmén.

Med payoffen ”Välkommen bort – välkommen hem” spelar filmen på tittarnas hjärtesträngar med vad som till största delen är dokumentära bilder inspelat på Arlanda mellan 17 och 18 April. Filmen, som medvetet påminner om öppningsscenen till brittiska filmsucceén Love Actually, spelades in vid både ankommande och avgående flyg.

Vanliga människor träffas och skiljs åt och filmen bjuder på både glädje och sorg. Den dokumentära känslan är central för effekten men var samtidigt vad som gjorde produktionen lite komplicerad.

– Vi hade folk som sprang efter människor för att hinna få deras medgivande till medverkan. Ungefär åttio procent ville vara med. Men att få bevittna de här scenerna var speciellt. Man får faktiskt lite större hopp om världens framtid, säger Petter Dixelius.

Filmen började gå på TV4 i förra veckan och kampanjen rullar även på nätet.

Se reklamfilmen och originalet "Love Actually" nedan:

Arbetsgrupp: Arlanda Airport

Uppdragsgivare: Daniel Stipich, Brand manager
Arbetsgrupp: Fred Raaum projektledare, Magnus Fältman cd, Petter Dixelius copy, Björn Nordfors ad, Charlotte Thörnqvist assistent, Charlotta Hallgren produktionsledare.

Produktionsbolag: Folkefilm
Regissör: Tobias Bergman

Rebecca Martin
rebecca.martin@resume.se

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.