Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kärva odds för Kärrbrink

Publicerad: 29 April 2010, 14:16

Eniro gick sämre än väntat förs­ta kvartalet. Hela intäkts- och vinstraset ligger i katalog och sök. Det nya konceptet att tvinga kunder att köpa print och online i paket är ett vågspel för ledningen.


Ämnen i artikeln:

EniroBörsJesper Kärrbrink

truefalse

Eniros koncernchef Jesper Kärrbrink försöker pressa ur de sista slantarna ur katalogsegmentet men marknaden är misstrogen.

Intäkterna föll till 1 267 miljoner (1 442), rörelseresultatet till 170 miljoner (285) och kassaflödet till -61 miljoner (412). Men vd Jesper Kärrbrink hoppas kunna begränsa försäljningsraset till högst 10 procent i år.

Eniro är en av börsens lägst värderade företag med ett p/e-tal kring 4. På svenska är kursen bara fem gånger vinsten per aktie. Jesper Kärrbrink har lovat att dela ut halva vinsten, även om han höll inne den under det tuffa 2009. Köparen får alltså igen sina pengar på åtta år. Vem lovar 12,5 procents ränta i dag?

Likväl faller Eniroaktien. Flera banker och kommissionärer har sänkt riktkursen nedåt 20 kronor. Varken de eller marknaden tror alltså att Jesper Kärrbrink klarar av att hålla vins­ter och utdelningar uppe.

Jesper Kärrbrink är en dynamisk vd som vill hålla i rodret själv. När det gamla statsrådet Margareta Winberg blev ordförande i Svenska Spel och lade sig i Jesper Kärrbrinks navigering mönstrade han av omedelbart och gick till Eniro.

Svenska Spel har en stark ägare i ­finansministern, nära nog monopol och säkra vinster. Eniro är raka motsatsen: en rad mindre institutionella ägare­, hård konkurrens på onlinemarknaden och säkra vinster fanns möjligen på den döende katalogmarknaden.

Under de två åren på Eniro har Jesper Kärrbrink vidtagit en rad åtgärder för att få företaget på rätt kurs. Viktigast var att få ner skulderna från tiomiljardersnivån till hälften. I fjol petade ägarna in 2,5 miljarder och förstärkningen av balansräkningen ska fortsätta. Kostnaderna har hittills kapats med en kvarts miljard och en gammal matrisorganisation har ersatts av tvärskandinaviska divisioner.

Men det grundläggande problemet kommer Eniro inte undan: intäkterna från katalog faller snabbare än onlinepengarna växer till. Takten i strukturomvandlingen verkar ha överraskat den annars visionäre Jesper Kärrbrink, som har ersatt sina medellånga mål med en marknadsutblick för 2010: rörelseintäkterna väntas då minska med 5–10 procent. Därefter är femårsmålet högt: 30 procents rörelseresultat.

En av Jesper Kärrbrinks många åtgärder är att slå ihop de båda säljkårerna som sålde katalog och online. 60 säljare sparkades och några lokalkontor lades ner. Men nära 2 000 av före­tagets 5 000 anställda är säljare. Eniro har en enorm täckning av de lokala marknaderna.

Sedan någon månad säljs Eniros tjänster i paket där alla kanaler ingår. Eniro har redan gjort medievalet åt kunden. Den medierådgivare som tycker att kunden ska skippa katalog och satsa allt på sök är inte välkommen till Eniro. Paketeringen kan ses som ett sista desperat försök att krama pengar ur katalogsegmentet.

Det finns säkert någon skojsam ekonom som sätter odds i Svenska Spels fikarum på om Jesper Kärrbrink ska lyckas. Marknaden har redan satt höga odds.

Veckan som gick

Astra Zeneca tappar varumärke. Astra Zeneca blir av med varumärket Palembris. Ett tyskt läkemedelsbolag hävdar att det är för likt deras varumärke Palexis. PRV går på det tyska bolagets linje och konstaterar att namnen är lika och dessutom är till för att marknadsföra produkter inom läkemedel. Trots att det inte är någon större risk att konsumenten skulle förväxla de två preparaten gör PRV bedömningen att Astras varumärkesregistrering ska hävas.

Sajt och magasin. Det har varit mycket hemlighetsmakeri runt Bonniers affärstidning Nya Affärer. Men nu kan Resumé avslöja att det blir en sajt och ett magasin som vänder sig till entreprenörer. Enligt uppgifter är en stor del av intäkterna i hamn eftersom både SEB och Investor är partner i det nya projektet. Ansvarig för sajten blir Mikael Zachrisson, som i dag är webbchef på Veckans Affärer. Tidningen kommer att produceras av Privata Affärers redaktion.

40 vill ha ny nätplats. I måndags gick ansök­ningstiden ut för de tv-kanaler som vill ta plats i de nya sändarnäten för digital-tv.

Totalt 40 ansökningar har kommit in till Radio- och tv-verket.

MTG ligger bakom hela 8 ansökningar.TV4 kommer in med 5 ansökningar. Även TV4:s systerkanal Canal+ vill sända fler kanaler. C More har kommit in med 3 ansökningar.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

EniroBörsJesper Kärrbrink

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.