Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 2 oktober 2008, 12:30
Katarina Gabrielson, marknadschef på Hemköp, som är en av de nominerade i 101 marknadschefer. Enligt henne ska butiken få mer plats i marknadsföringen i framtiden.
Katarina Gabrielson.
Vad är bra reklam?
– Reklam som både stärker varumärket och ökar försäljningen.
Egen reklamfavorit, förutom den egna?
– SEB:s filmer om enskilda firman där en man förhandlar med sig själv.
Vad har betytt mest för ditt varumärkes framgångar det senaste året?
– En röd tråd genom marknadsföringen samt att hålla fast vid samma tema.
Har ni förändrat sätten att kommunicera eller tänker ni göra det?
– Vi gjorde förändringar vid årsskiftet 2007/2008 och planerar att hålla fast vid dessa.
Kampanjer som har varit viktiga?
– Kampanjerna vid de stora mathelgerna är mycket viktiga.
Några förändringar i mediemixen framöver?
– Butiken ska få mer plats.
Internet, vad gör ni där?
– Samarbete med ett antal matsajter. Kopplar vår reklamfilm med vår egen webbplats, där vi visar långa varianter.
Utmaningar framöver?
– Förbättra Hemköps resultat och försäljningsutveckling.
Saker i omvärlden som påverkar?
– Lågkonjunkturen.
Om ett år, var befinner ni er då?
– Hemköp har fått ordning på sina utmaningar och har en tydligare profil till konsumenterna.
Reklambyrå: Locomotiv och Stenström (film)
Mediebyrå: Carat
Pr-byrå: Hill & Knowlton
Investeringar 2007: 162 miljoner kronor brutto
Linus Fremin