Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

KD mot djungelns lag

Publicerad: 10 Augusti 2010, 09:10

Göran Hägglund ställs face-to-face mot farliga djur i Kristdemokraternas valkampanj. Budskapet är ”Ett mänskligare Sverige”.


Ämnen i artikeln:

Val 2010Cina GerdinKristdemokraterna

Cina Gerdin, kommunikationschef hos Kristdemokraterna. Foto: Fredrik Thambert.

Kristdemokraterna använder sig av metaforer från djurriket för att visa vilka beteenden som partiet vänder sig emot. En buffel, en struts och en hyena symboliserar sådana egenskaper som KD vill bekämpa. Mot dessa ställs partiledaren Göran Hägglund.

– Kampanjen visar att vi vill stoppa egomentaliteten som råder i samhället. Vi vill inte ha djungelns lag där de starka kör över de svaga, säger Cina Gerdin, kommunikationschef hos Kristdemokraterna.

Paritet kommer att satsa brett på utomhus, tv och webb. Print kommer inte att spela en lika betydande roll för KD i årets val. I nästa vecka presenteras deras tv-reklam och utomhusannonseringen kommer att dra igång cirka två veckor före valet.

– Vi kommunicerar inte hur mycket vi lägger på det olika kanalerna. Vi säger bara att vår totala kampanjbudget ligger på 17 miljoner kronor, och det ska täcka allt, säger Cina Gerdin.

Utomhussatsningen består av tunnelbaneaffischering, ljustavlor och cirka 500 pelare runt om i landet.

”Verklighetens folk” och ”Ett mänskligare Sverige” är två slogans som KD har registrerat hos Patent- och registreringsverket. Anledningen till det beslutet är att de vill skydda sina deviser från att användas av andra, och att inte behöva lägga pengar på budskap som redan finns i andra sammanhang.

Cina Gerdin tror att det här är en utveckling som kommer att fortsätta i framtiden och att de andra partierna så småningom kommer att följa efter.

– Det är viktigt att veta att man har rätt att använda sig av vissa formuleringar. Vi trycker till exempel upp kampanjtidningar och då är det naturligt att vi vill kontrollera de namn som vi använder oss av, säger hon.

Byrån bakom Kristdemokraternas   kampanj står byrån Ruth.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev