Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kenza stäms av KO – markerade inte reklaminlägg

Publicerad: 17 Januari 2019, 09:36

Konsumentombudsmannen (KO) stämmer influencern och företagaren Kenza Zouiten för brott mot marknadsföringslagen. Detta sedan hon gjort en flera inlägg om solglasögon av ett visst märke där alla inte var märkta. Myndigheten anser att allt är reklam.


Ämnen i artikeln:

InfluencerKonsumentverket

Inläggen publicerades efter att Kenza Zouiten, som är en av Sveriges mest välkända influencers, i början av 2017 gjorde en resa Zanzibar tillsammans med andra influencers och representanter för glasögonföretaget. Kenza publicerade då flera inlägg på sin egen blogg på webben, på Instagram, Facebook och Youtube. De första som publicerades saknade reklammarkering. Ingenstans framgick det att det rörde sig om ett samarbete med glasögonföretaget. Efteråt kom ytterligare inlägg som var reklammarkerade.

– Det är viktigt att den som följer en influencer enkelt ska kunna se när ett inlägg är reklam och när det är något som personen berättar om eller visar upp som privatperson, utan att ha fått betalt. Det här är en relativt ny och stor reklammarknad och därför tycker KO att det är viktigt för både branschen och konsumenterna att få vägledande domar på området. Det ska vara tydligt både för företag och följare vad som gäller, säger Gunnar Wikström, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO i ett pressmeddelande.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

InfluencerKonsumentverket

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.