Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kia:s Jonas Nilsson ser konkurrenterna i backspegeln

Publicerad: 17 Oktober 2019, 11:18

Jonas Nilsson på Kia håller på att parkera om på bilarnas varumärkeskarta. Från platsen för koreanskt lågpris till innovativ folkbil. Det går hem i de svenska garagen och gör honom till Sveriges Bästa Marknadschef i kategorin bilar.


Ämnen i artikeln:

KiaJonas Nilsson

För femton år sedan var sydkoreanska Kia en bil som köptes av dem som inte hade råd med japanska bilar. Men under 00-talet började Kia, tillsammans med moderbolaget Hyundai, att höja kvaliteten i varumärket. Bland annat med garantitider som vida överskrider konkurrenterna.

Kvalitetsarbetet har fortsatt samtidigt som den sydkoreanska bilkoncernen lagt ned miljarder på forskning och utveckling. Parallellt har omvärlden förändrats. År 2019 är "bilen" inte längre vad den en gång var. I dag råder det ingen som helst tvekan om att framtiden, eller ännu hellre nutid, är elektrisk. Men det tar längre tid att nå framtiden än vad många har trott. Den amerikanska lyxbilen Tesla, vars "lågprismodell" kostar över 600 000 kronor, är fortfarande något slags förebild.

Men när andra bilmärken ängsligt avvaktar utvecklingen agerar sydkoreanska Kia. Den lilla suv­en Soul, tidigare mest känd för sin udda design, presenterades i en elbilsversion redan 2015 och uppdaterades nyligen med räckvidd som kan mäta sig med Tesla men till halva priset. I år har även den nya och större elbilen E-niro lanserats. Trots en spånig reklam, med Robert De Niro utklädd till hipster, är modellen ännu ett steg i varumärkets omvandling till att bli den innovativa folkbilen utan att för den delen bli exklusiv. Vilket märks i Xtreme Insights mätningar. Kia äger attributet lågpris, men uppfattades också som prisvärd. Ser man trenderna över tid tappar Kia i lågprisattributet men ökar tydligt när det gäller "låg bränsleförbrukning", "modern", "design" och "innovativ".

När de flesta andra bilarna vill svänga in i den trånga premiumfilen har Kia navigerat in på en relativt unik plats som folklig och innovativ, vilket uppskattas bland svenskarna. Kias varumärke har fått fler hästkrafter och har seglat upp som näst mest köpta bilmärket utanför tjänstebilsförsäljningen. Bra precisionskörning av marknadschef Jonas Nilsson.

Starka attribut: Lågpris, bränslesnål, modern, miljö.
Ökade: Andelsen som föredrar Kia ökade med 23 procent.
Reklambyrå: Isobar.
Mediebyrå: Bizkit Havas.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

KiaJonas Nilsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.