Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Killtidningarnas ras

Publicerad: 24 Januari 2008, 08:34

Unga män sviker den traditionella herrtidningen. Café, Slitz och Moore har på ett år tappat nästan var femte läsare. Det visar statistik från Orvesto konsument 2007:3.


Grabbtidningar som Café och Slitz har det tungt.

Sveriges mest svårflörtade målgrupp har slutat läsa.

Unga män verkar i alla fall överge den breda manliga tidskriften: Café, Slitz och Moore har nästan tappat var femte läsare på ett år.

I stället verkar det som mer renodlade hobbytidningar vinner mark.

Trav, hemelektronik, historia och pengar är typiska ämnen där titlarna ökar.

I förra veckan presenterade Bonnier Tidskrifter sin nya manstidning Ikon.

Målgruppen var medelålders män, med läsartradition.

Bonnier Tidskrifters marknadschef Mats Lodin förklarade att ett av problemet med manstidningen var att kontaktytorna för lösnummerförsäljning blivit färre.

– Män har slutat röka och går inte i tobakshandeln, de tankar på automatstationer och köar inte gärna i mataffärer, summerade han läget.

En annan bidragande orsak är förstås att unga män är de som spenderar mest tid på internet.

SAMMANFATTNING –  TIDSKRIFTER

Trenden håller i sig. Fler titlar minskar än ökar.   Tidskrifterna som tappar mest framför allt de som riktar sig till unga kvinnor och killar. Titlar som Vecko-Revyn, Okej och Frida tappar 10-15 procent. Sannolikt bidrar konkurrensen från nätet, inte minst olika modebloggar.

Ännu värre är det för Slitz, Moore och Café som nästan tappar var femte läsare.

Generellt klarar sig nischade undertitlar bättre breda huvudtitlar – allt enligt den just nu allenarådande long-tail-teorin på marknaden. Framgångarna är stora för titlar som till exempel Allt om Vin och Fokus.

De ”lätta” historietidskrifterna Allt om historia och Världens historia måste klassas som succéer.

Det är störst rörlighet bland de mest utpräglade manstidningarna. Till exempel redovisar flera motortitlar kraftiga minskningar samtidigt som andra titlar i samma genre ökar kraftigt.

Siffrorna för Orvesto 2007:3 i första kolumnen, Orvesto 2006:3 i andra kolumnen, och förändringen i procent i tredje kolumnen. Uppräknat 1 000-tal. Antal intervjuer: 14 150. Population i 1 000-tal: 7 073.

Läs även: SvD och Punkt SE går mot strömmen

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.