Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Kim Kardashians nya varumärke väcker ilska i Japan

Publicerad: 27 Juni 2019, 08:23

Kim Kardashian West.

Foto: Wikimedia commons

Att Kim Kardashian West väljer att kalla sitt nya underklädesvarumärke för "Kimono" har rört upp känslor i Japan. Nu anklagas stjärnan för kulturell appropriering.


Ämnen i artikeln:

TwitterKim Kardashian

Kim Kardashian West meddelade i dagarna att hon ska lansera ett nytt varumärke för kroppsformande underkläder.

När realitystjärnan berättade på sociala medier att underklädeskollektionen går under namnet "Kimono" väckte det snabbt kritik – inte minst i Japan. Under Hastaggen #KimOhNo anklagar nu många Kim Kardashian för kulturell appropriering genom att inte respektera landets traditionella klädesplagg med samma namn. Det skriver Variety.

Bland kritikerna finns den japanska skådespelaren Tamlyn Tomita, som på Twitter lade upp en bild på en riktig japansk kimono bredvid en bild på Kim Kardashian iklädd ett plagg ur underklädeskollektionen.

— Tamlyn Tomita (@thetamlyntomita) 25 juni 2019One is KIMONO. One is Kim shamelessly selling a line of shapewear. Which y’all don’t need. #kimono pic.twitter.com/6mP0oDqPvn

Kim Kardashian har ännu inte kommenterat kritiken, utan använder istället hashtaggen #KimonoBody för att promota kollektionen.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

TwitterKim Kardashian

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.