Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

King byter kostym

Publicerad: 23 Juli 2008, 13:57

Modemagasinet King vässar tidningen. När augustinumret når läsarna har tidningen fått nytt bildspråk, nya typsnitt och ett par nya avdelningar.


Nya numret av King.

– Jag hoppas att vi genom det här får fler läsare och fler som köper tidningen och att våra befintliga läsare ska känna att vi är ett modemagasin där det händer något, säger Per Nilsson, chefredaktör på King.

När gjorde ni om formen senast?
– Det här är första gången. Vi har funnits i tre och ett halvt år ungefär och kände att det var dags att uppdatera formen.

Vad är det ni gjort?
– Tidningen har fått nytt bildspråk och nytt typsnitt. Dessutom har vi lagt till de två avdelningarna ”King kröner” och ”Manual”. Vi har velat göra tidningen mer levande. Mode handlar om föränderliga ting och vi har velat anpassa oss till nuet men utan att ta ut svängarna för mycket. Det får inte bli arty och pretentiöst, det är ord som är big no-no i vår värld.

De två nya avdelningarna i tidningen är placerade längst fram och längst bak. I den första, ”King kröner”, kommer tidningens medarbetare inför varje nummer utse de tio mest stilfulla nyheterna just nu.
– Listor kan tyckas uttjatat men vi gillar dem. Det gör det enkelt att se vad som är hett just nu, säger Per Nilsson.

Den andra avdelningen, ”Manual”, är en guide med svaren på de vanligaste frågorna från våra läsare.

Nya formen är gjord av tidningen ad Niklas Wendt. Den förra formen gjordes av frilansaren Theo Jikander.

King har idag en upplaga på cirka 30 500 exemplar, siffran gäller för helåret 2007. Tidningen har från och med januari i år ökat utgivningen från tio nummer per år till tolv.

Läs även: Men hallå Per Nilsson

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.