Nyheter
King fortsätter leverera reklambranschens starkaste bokslut
Publicerad: 13 augusti 2019, 09:00
I julas satsade King och Clas Ohlson på en pampig julkampanj med inspiration från de brittiska varuhusen.
King har länge varit en av Sveriges mest lönsamma reklambyråer med vinstmarginaler på närmare 30 procent. I det senaste förlängda räkenskapsåret fortsätter man visa reklambyråbranschens starkaste siffror.
Ämnen i artikeln:
KingReklambyrån King styrs sedan 2000 av parhästarna Frank Hollingworth och Sunit Mehrothra. Byrån har länge haft långsiktighet som ledord vilket inte minst manifesterat sig i ICA-såpan, en såpa som King dessutom äger rättigheterna till.
Byrån är också en av Sveriges mest lönsamma och har länge haft vinstmarginaler på mellan 24 och 31 procent. Till skillnad från många andra svenska byråer har King en debitteringsmodell där man tar betalt för det värde man tillför snarare än att timdebittera. Under flera år har man haft en omsättning på cirka 120 miljoner kronor.
– Tar du betalt i timmar måste du skala upp och debitera för ex antal timmar för att få betalt eller anställa fler och därmed bygga upp en stor kostnadsmassa. Det är ingen bra ekvation för en byrå- och kundrelation, har Sunit Mehrotra tidigare berättat för Resumé Insikt.
LÄS MER: Så maximerar du lönsamheten på byrån
I det senaste räkenskapsåret, vilket är förlängt med tre månader (jan 17 - mar 18), fortsätter man att visa starka siffror. Omsättningen landade slutligen på 149 miljoner kronor (110 mkr 2016) med en vinstmarginal på 28 procent räknat på byråintäkten. Byråintäkten slutade på 97 miljoner kronor vilket ger en intäkt/anställd på drygt tre miljoner kronor.
Totalt delade ägarna ut drygt elva miljoner kronor till sig själva.
Under året inledde man bland annat ett samarbete med Clas Ohlson.