Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

KIT satsar på mångfald och anställer inkluderingschef

Publicerad: 7 juli 2021, 13:10

Till vänster Kit:s nya inkluderingschef, Philippa Lokko. Till höger Kristina Berg, vd på Kit.

Foto: Pressbild / Christian Gustafsson

Sociala medier-byrån Kit satsar på inkludering och mångfald i sin nya strategi. Till en början har man tillsatt en roll man kallar inclusion manager. ”Vi vill visa att det är viktigt”, säger vd:n Kristina Berg till Resume.


Ämnen i artikeln:

KITKitMångfaldSociala medierPeople People People

Kit är en del av byrånätverket People People People. Tillsammans med nyblivna vd:n Kristina Berg väljer byrån genom en ny strategi att satsa på mångfald, inkludering och en rekryteringsoffensiv.

– Det är inte en fråga som kan vänta, svarar hon på frågan om varför man gör satsningen nu. 

– Det är obligatoriskt för alla företag som vill lyckas att satsa på inkluderande kommunikation, och vi har ett ansvar gentemot våra kunder.

Man har rekryterat genusvetaren Philippa Lokko, som tidigare arbetat på Nord DDB. Hennes roll kommer vara att granska all kommunikation.

– Jag är redo att göra branschen mer inkluderande. Som Content & Inclusion Manager på Kit kommer jag bidra med normkritiska perspektiv i det kreativa såväl som organisatoriska, säger Philippa Lokko i ett pressmeddelande.

Enligt Kristina Berg kommer man inte släppa igenom kommunikation som inte har granskats, och man kommer stoppa en del material. 

– Vi kommer ställa högre krav på våra kunder och vi hoppas med detta nå kunder som är mogna att våga tänka rätt, säger hon.

– Men vi kommer också utbilda, svara på frågor och hålla dem i handen för att kunna göra rätt.

LÄS MER: Mångfald allt viktigare vid pitch: ”Synd att så få byråer har det som en särskiljande faktor”

Förhoppningen är att fler byråer kommer ta efter Kit, och att man kan dra en konkurrensmässig fördel. Men framför allt poängterar Kristina Berg att det handlar om att visa vikten av frågan. 

– Vi introducerar en ny roll i branschen, inclusion manager, och vi vill visa att det är viktigt. Det känns viktigt att vi kan ta den rollen i hela People People People-nätverket också, att vi kan utbilda våra systerbyråer i normkritik och vilka faktorer som spelar roll i kampanjer när det gäller tillgänglighet, plattformar, språk, bilder och målgrupper.

Framåt hösten ska Kit också rekrytera fler kolleger, berättar Kristina Berg.

– Vi planerar anställa och storsatsa ännu mer i höst. Just nu är vi ungefär tio personer, och vi satsar på att vara dubbelt så många inom ett år, avslutar hon.

Vad gör en inkluderingschef?

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

● Driva frågor rörande normer, kultur, struktur och hållbarhet

● Föreläsa och utbilda team och kunder i normkritik och vilka faktorer som spelar roll i

innehåll och kampanjer i form av tillgänglighet, plattformar, språk, bilder och målgrupp

● Bidra i det kreativa idéskapandet och kampanjer med normkritiska perspektiv

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.