Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Klartecken för Comhem och UPC

Publicerad: 8 november 2007, 11:40

Beskedet kom i fredags kväll från EU.
Kommissionen ger tummen upp till den nya kabeljätten UPC+Comhem. Tillsammans får de 75 procent av kabeltv-marknaden  i Sverige.


Det var i april som de de två internationella riskkapitalbolagen Carlyle Group och Providence köpte svenska UPC av amerikanska Liberty Group. Köpeskillingen uppgick till närmare 3,3 miljarder kronor.

Samma konsortium köpte Comhem av Investorbolaget EQT Partners för drygt 10miljarder kronor i december förra året. Redan då utgick de flesta bedömare från att Carlyle-Providence lagt ett bud på UPC Sverige med syfte att slå samman bolaget med Comhem . Affären ger Comhem/UPC en total dominans med 75 procent av kabeltv-marknaden  i Sverige.

Prövningen av affären var väntad, men utfallet osäkert. I Sverige har UPC 296 000 kunder, samtliga i Stockholmsområdet. Comhem hade i slutet av förra året cirka 1,43 miljoner hushåll
som kunder.

Kulturminister Leif Pagrotsky har  vid upprepade tillfällen sagt att han inte känner sig bekväm med Comhems dominerande ställning. I november anmälde även Kanal 5 och MTG:s Viasat Comhem till Konkurrensverket för missbruk av dominerande ställning.

Riskkapitalbolagen höga värderingen av kabeltv-bolagen bygger på att de tror att marknaden för så kallad triple-play, bredband, tv och telefoni från samma leverantör, kommer att öka kraftigt i framtiden.

Com hem är också ett av Sveriges absolut lönsammaste medieföretag just nu. I kvartalsrapporten denna vecka  redovisade bolaget en vinstmarginalen på 41 procent, samtidigt som nettoomsättningen ökade med 27 procent till 553 miljoner kronor.

Förklaringen som vd Gunnar Asp gav var just satsningen på triple-play.
– Den allmänt ökade efterfrågan på triple-play visar att Com hem gjort helt rätt investeringar, säger han i en kommentar.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.