Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Klaus-Peter Beiersdorf

Publicerad: 2 Januari 2009, 13:44

Klaus-Peter Beiersdorf tog i höstas hem blogg-sm, som arrangerades av Glocalnet och Rix FM. Han är också kommunikationskonsult på BE United.


Ämnen i artikeln:

Bloggar

Klaus-Peter Beiersdorf

Vad skriver du om?
– Allt och inget. Jag har ingen direkt röd tråd på ”Tyskungen” utan skriver om precis det som faller mig in för stunden. Ena dagen kan jag skriva något syrligt om politik och andra dagen något om min uppväxt. Ibland blir det väldigt utlämnande, och ibland blir det bara knasigt och galet. Jag bloggar även en del om hur det är att vara småbarnsförälder, make och nybliven företagare. Jag försöker förmedla min vardag med en stor portion ironi och humor. Min blogg ska tas med en smula, nej förresten, en näve salt.

Varför bloggar du?
– För att jag hoppas att jag har något att säga? Varför bloggar man? Egentligen handlar det nog om ett behov att skrika ”Se mig, älska mig, läs mig”. Den som säger att de inte bloggar för bekräftelsen ljuger. Sen är det ju festligt att dela med sig av de dråpligheter jag utsätts för, och även utsätter andra i min närhet för.

Vad har du för ambitionsnivå på bloggen?
– Enormt höga! Jag vill skriva Sveriges bästa, mest intressanta och underhållande livsstilsblogg. Jag vet inte om jag lyckas direkt, men det är roligt att mina läsare oftast verkar uppskatta det jag rapar ur mig. Sen använder jag bloggen för att pröva mina teser kring vad som fungerar – och inte fungerar – i sociala medier. Det är ju trots allt det jag jobbar med. Man kan nog säga att bloggen är den plattform jag använder som testlabb eftersom jag jobbar med omnikommunikativa lösningar.

Något inlägg som du ångrat i efterhand?
– Flera stycken. Framförallt de som berört jobb hos mina senaste arbetsgivare. De gånger som bloggen har inneburit problem för mig så har det uteslutande handlat om denna typ av inlägg. Det handlar uteslutande om nervositet för att bloggen är en informationskanal som man inte känner att man behärskar. Eller har kontroll över. Jag vet att flera av mina tidigare chefer läst min blogg, mest för att försäkra sig om att jag inte skrivit något dumt om företaget eller medarbetare. Problemet är att de inte kan skilja på person och profession, och att mina privata uppfattningar inte nödvändigtvis överensstämmer med företagets. Men eftersom jag numera är min egen lyckas smed så kan jag skriva precis vad som faller mig in. Och det tänker jag göra också, och det är uppenbart att det är obekvämt för vissa. Men roligt för mig.

Får du mycket respons från läsarna?
– Ja. Enormt mycket. Man blir något av en kommentarknarkare de dagar man får mycket respons. Kicken är fantastisk när man ser att folk tycker till – oavsett vad de tycker – för då har man ju uppenbarligen satt igång en tankeprocess hos läsaren. Responsen är omedelbar, och det är ju det fina överlag med bloggandet. Ibland kan det bli hundratals kommentarer om ämnet man skriver om är angeläget. Det tycker jag är otroligt häftigt.

Vilka andra bloggar följer du?
– Massor. Jag har över 100 bloggar i min bloggrulle indelade i olika kategorier. Men ska jag bara välja ut några så säger jag samtliga Feber-bloggar (även om sidan ser förskräcklig ut efter deras nydesign) och Bernt Hermeles blogg på Realtid.se.

Vad gör du när du inte bloggar?
– Jag läser bloggar och smider storslagna planer i lönndom! Jag har precis startat omnikommunikationsbyrån BE United. Dessutom jobbar jag som frilansskribent. Eftersom jag inte ägnar mig åt lågkonjuktur så anser jag att nu är bästa tänkbara tillfälle att starta en egen verksamhet. Alla andra är ju upptagna med att gå omkring och oja sig och ta sig för pannan. Och det går ju som tåget, så det verkar som jag hade rätt. Tanken är att vi ska fungera som ett kitt mellan köparen och PR- reklam- och mediebyråerna. Vi kommer uteslutande jobba med kunder som är modiga nog att genomföra kampanjer som deras konkurrenter aldrig skulle våga genomföra. BE United kommer ändra bilden fullständigt för hur vi bland annat ser på produktplacering i sociala medier under 2009.

Klaus-Peter Beiersdorfs blogg Tyskungen hittar du här

Tobias Rydergren


Ämnen i artikeln:

Bloggar

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.