Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Klintberg Niléhn: ”Vi har fått en riktig rivstart”

Publicerad: 23 Augusti 2013, 11:40

Foto: Pressbild.

Kundtidningsbolaget Klintberg Niléhn växer snabbt. Resumé har tidigare berättat att bolaget har vunnit L´Oreal och Svenssons i Lammhult, men Klintberg Niléhn arbetar även med kunder som Nordea, Kinnarps och golvbolaget Bolon: – Vi har haft ett fantastiskt 2013 och fått en riktig rivstart för bolaget. Vårt första verksamhetsår räknar vi med en omsättning på 8–10 miljoner kronor, säger Mårten Niléhn.


Ämnen i artikeln:

SvenssonsNordeaElin af KlintbergKlintberg Niléhn

Bolaget har visserligen redovisat förluster under 2012 – cirka 340 000  kronor, men det säger egentligen ingenting eftersom verksamheten drog  igång på allvar först den 27 oktober samma år.

Det vill säga intäkterna från kunderna börjar framförallt ticka in under 2013.

Här räknar man alltså med en total omsättning på 8-10 miljoner kronor i år:
–  Det är snabbt marscherat för första året. Det ser också bra ut inför  framtiden i och med att vi har antal nya kunder på ingång, säger Mårten  Niléhn.

Klintberg Niléhn Media ägs till 51 procent av Mårten Niléhn  och Elin Af Klintberg, vilka båda är veteraner inom tidskriftsvärlden.

Mårten  Niléhn har bland annat varit chefredaktör på Residence, medan Elin af  Klintberg har arbetat med tidningar som POP och Rodeo och nu senast som  chefredaktör för Plaza Magazine.

Resumé har tidigare berättat att bolaget har vunnit storkunder som L´Oreal och Svenssons i Lammhult.

Mårten Niléhn berättar också att bolaget arbetar med kunder som Nordea, Kinnarps och Bolon.

I förvaltningsberättelsen framgår att bolaget är verksamt på en marknad som omsätter drygt en miljard kronor.

Hur kommer det sig att den här marknaden växer så snabbt - många företag pratar om att man vill satsa på rörlig bild?
–  Det är svårt att nå ut på nätet och bygga varumärke där på grund av den  tuffa konkurrensen. Du kan heller inte ge bort en länk på samma sätt  som du kan göra med en kundtidning, säger Mårtén Niléhn.

Han menar  också att det har blivit allt viktigare för företagen att verkligen  berätta vad man står för – inte minst ur ett miljö- och  hållbarhetsperspektiv.

Här räcker inte vanliga annonser till resonerar, Mårten Niléhn:
–  Företag väljer i allt högre utsträckning att bygga egna  kommunikationsplattformar och där ingår tunga magasin. Magasinen spelar  också en viktig roll för att driva trafik till butik och webb, säger  han.

Vad ser du för eventuella risker att marknaden inte utvecklas som ni bedömer?
– Inga. Magasin i kombination med det digitala är vad företagen är ute efter, säger Mårten Niléhn.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.