Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Knappen som dragit in 220 000 dollar – på en vecka

Publicerad: 26 november 2014, 12:41

Amir Sharifat, Pranav Kosuri och Joacim Westlund, grundare av Shortcut.

Efter att de tre grundarna jobbat med projektet nere i en källare på KTH i drygt ett år, lades idén ut på crowdfunding-sajten indiegogo.com. Målet var att få in 80 000 dollar. Efter en vecka har de fått in över 220 000 dollar till projektet, vunnit priser för innovationen och fått erbjudanden från både reklam- och musikbranschen.


En trådlös genvägsknapp som du kan koppla till mobilen. Så förklarar en av Flic:s grundare, Pranav Kosuri, innovationen som efter en vecka på crowdfundingsajten indiegogo.com dragit in över 220 000 dollar. Målet att få in 80 000 dollar uppnåddes efter 30 timmar på sidan. Nu återstår 39 dagar.

Knappen är helt och hållet användarstyrd och går att programmera in till att ha tre olika funktioner.

–Om man till exempel är ute och springer kan man trycka på knappen en gång för att starta Runkeeper, håller man nere knappen kan man sätta igång sin favoritspellista på Spotify och genom ett dubbelklick hoppa över till nästa låt, säger Pranav Kosuri till Resumé.

Vilka funktioner de olika knapptryckningarna får är helt upp till användaren.

–Den kan till exempel användas som en nödknapp om man är ute och går en mörk kväll. Då kan man ställa in knappen så att ett sms skickas direkt till dina nära och kära med exakta gps-koordinater för var du befinner dig.

De tre grundarna Amir Sharifat, Pranav Kosuri och Joacim Westlund har utvecklat projektet under ett års tid. Idén föddes när Joacim Westlund skulle sluta snusa.

– Ingenjör som han är skapade han en app för att sluta snusa. Den innehöll en grön knapp som han skulle trycka på varje gång han snusade för att få en överblick över hur det gick att trappa ner. Problemet var bara att det var tidskrävande och alldeles för krångligt att varje gång plocka upp mobilen och öppna appen för att komma åt knappen, berättar Pranav Kosuri.

Det var då tanken väcktes att istället ha en fysisk knapp som skulle vara kopplad till mobilen.  Överföringen sker genom en bluetooth-teknik som kallas BLE och knappen fungerar upp till 50 meter från mobiltelefonen.   

Hittills har flera företag varit intresserade av att använda knappen i deras appar. Eftersom funktionerna för knappen styrs helt av användaren, skulle den till exempel kunna integreras i hemmet för att tända och släcka lampor eller styra en musikkälla.

Deras affärsidé fick stor respons efter att produkten utvecklats och de har vunnit en rad prestigefyllda priser. Just nu är de nominerade till Guldmobilen.

Från att ha jobbat med produkten i källaren på KTH fick grundarna möjligheten att – tack vare prispengar och investerare – flytta till San Francisco där de fortsatte driva företaget i fyra månader.   Enligt tidsplanen kommer den färdiga produkten börja säljas redan i januari nästa år.

Hur ser den framtiden ut?  

–Det finns ett stort intresse i USA där vi har fått flera erbjudanden. Flic är den första produkten vi har utvecklat. Vi siktar på att fortsätta växa, utveckla fler produkter och bli ett av Sveriges största innovationsbolag.   

Under de kommande veckorna kommer företaget annoncera två stora samarbeten, bland annat ett inom musikbranschen.   Men deras knapp har också väckt intresse hos reklam- och mediebyråer som velat använda produkten i marknadsföringssyfte. Den skulle till exempel kunna fungera som en kaffeknapp i bilen, berättar Pranav Kosuri.

– När du vill ha en kaffe kan du koppla knappen till att öppna gps:en och visa en karta över var närmaste Starbucks finns. Med Flic går det att hitta enkla lösningar till sina kunder. Det är ett enkelt sätt att göra om en app till något som har en fysisk form. Och vem vill inte trycka på en knapp?

Susanna Sköld

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.