Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag07.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Knyt rött mot Aids

Publicerad: 10 Mars 2010, 13:18

Lace up. Save Life. är budskapet i ett partnerskap mellan Nike och organisationen RED. Med röda skosnören knyter atleter runt om i världen nu sina skor för att hjälpa människor som lever under hotet från HIV i Afrika.


Ämnen i artikeln:

Nike

Kampanjen lanserades globalt kvällen före Världsaidsdagen, den första december ifjol, då Didier Drogba, Joe Cole, Andrey Arshavin, Denilson och Marco Materazzi tillkännagav partnerskapet.

Nu har kampanjfilmen kommit till Sverige och även svenska fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimović har fått ett par RED-snören att bära för att stödja kampanjen.

– Genom att bära RED-snörena visar man att man bryr sig och hjälper till i arbetet att skydda och behandla de miljoner människor som varje dag riskerar att insjukna eller som redan kämpar med effekterna av HIV, säger Jeanette Francke pr-ansvarig för Nike Sverige.

NIKE:s och RED:s samarbetskoncept är enkelt. Rädda liv genom att köpa ett par röda skosnören. Vinsten från produkterna är lika fördelat mellan den globala fonden mot aids, tuberkulos och malaria, som finansierar AIDS-program och som erbjuder medicin för dem som lever med hiv.

– Det är en jätteviktig kampanj för oss och är kopplad till de flesta av våra atleter. Vi ska nu sprida budskapet via sporten som kommer att bidra till att Nike är med och bekämpar AIDS runt om i världen. Det är en av de större charity-kampanjerna vi har gjort och den är paritet med live strongkampanjen vi gjorde med Lance Armstrong, säger Ninni Lindertz marknadschef för Nike Sverige.

Just nu spelas vänskapsmatcher för att stödja initiativet. Under matcherna används röda nät i målen och en särskild fotboll används för att markera partnerskapet. Spelare från lagen bär röda skosnören i sina skor.

Daniel Nilsson

Ämnen i artikeln:

Nike

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.