Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

KO ger sig efter Prince

Publicerad: 18 mars 2009, 09:54

Prince förbjöds att marknadsföra cigaretter med texten ”trust your taste”. Men företaget fortsatte trots detta att använda reklamen. Nu kräver Konsumentombudsmannen, KO, att Prince betalar vitet på 400 000 kronor.


Ämnen i artikeln:

Konsumentombudsmannen

I april förra året förbjöd KO British American Tobacco Sweden, som står bakom varumärket Prince, att marknadsföra cigaretter med reklamtexten ”trust your taste”. Men Prince fortsatte med cigarettreklamen trots förbududet och trots att de själva godkänt förbudsföreläggandet. Nu stämmer KO British American Tobacco inför Stockholms tingsrätt och kräver att vitet på 400 000 kronor betalas.

– Det är allvarligt om man inte följer de förbud som myndigheterna utfärdar. Prince har svarat att de har gjort vad de kunnat, att de lagt ner stora resurser på att ta ner alla skyltar men att de inte hittat den här skylten. Det är ett konstigt argument som inte håller. Man kan inte skicka ut en stor mängd skyltar och sedan säga att man inte vet hur många skyltar som är kvar, säger Mattias Grundström, jurist vid Konsumentverket.

Enligt KO har de fått indikationer på att det kan finnas fler skyltar uppe än den som de själva har hittat.

Enligt tobakslagen får reklam för tobak inte vara ”påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av tobak”. Enligt KO ger texten ”trust your taste” inte någon saklig information utan syftar till att väcka uppmärksamhet.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Konsumentombudsmannen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.