Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

KO: Vilseledande och överdriven reklam från spelbolagen

Publicerad: 27 juni 2019, 12:40

Foto: Montage: Andreas Elgstrand

En granskning från Konsumentverket visar att många spelbolag inte lever upp mot den nya lagstiftningen gällande spelreklam. Bland annat saknas de viktigaste villkoren för bonusar i 80 procent av de granskade annonserna.


Ämnen i artikeln:

SpelreklamKonsumentverket

Sedan årsskiftet, då ny lagstiftning trädde i kraft, har frågan om spelreklam utvecklats till en nationell angelägenhet. Civilminister Ardalan Shekarabi (S) har vid flera tillfällen gått ut och varnat spelbranschen för vad han anser är bristfällig och vilseledande marknadsföring. Om de inte skulle svara till varningarna har ministern hotat med tvingande lagstiftning.

Nu presenterar Konsumentverket en granskning som visar att spelbolagsbranschen i allmänhet inte följer den nya lagstiftningen. Vad Konsumentverket reagerat kraftigast på är hur bonuserbjudanden presenteras, att reklamen inte är måttfull, att obligatorisk information saknas och att reklamen stundtals är direkt vilseledande.

– Vi har sett att annonser med bonuserbjudanden ofta saknar information om de viktigaste villkoren. Villkoren för bonuserbjudanden presenteras inte heller alltid tillräckligt klart och tydligt på spelbolagens webbplatser, säger Linda Halvarsson, jurist på Konsumentverket, i ett pressmeddelande.

Den nya lagstiftningen ställde bland annat krav på att marknadsföringen skulle vara "måttfull", ett begrepp som inte förtydligats mer än så och som representanter från spelbolagen anser kritiserat. Nu säger Konsumentverket att vissa annonser inte anses måttfulla då de är påträngande, överdriver vinstchanser eller lyftar fram påståenden om snabba utbetalningar. I över 80 procent av de granskade annonserna framgår inte de viktigaste villkoren för bonuserbjudandet. De annonser som Konsumentverket anser är vilseledande gäller främst annonser som påstår att man kan spela utan att registrera sig, något som spellagen kräver.

Konsumentverket har nu skickat en skrivelse till spelbranschens aktörer där man säger sig vilja se en rejäl uppsträckning.

"Konsumentverkets uppfattning är att många av de granskade aktörerna behöver se över sin marknadsföring." skriver de i ett pressmeddelande.

Läs mer om turerna kring den nya spellagstiftningen här!

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

SpelreklamKonsumentverket

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.