Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Kommunikationschefen om stoppet för Alvedon i butikerna

Publicerad: 29 april 2015, 11:34

Alvedon

Foto: Colourbox

Simon Rothstein Frankander, kommunikationschef på GlaxoSmithKlines (GSK) säger till Resumé att det är för tidigt att svara på hur försäljningsstoppet påverkar läkemedelsföretaget.


Ämnen i artikeln:

GlaxoSmithKlineLäkemedelsverket

I dag meddelade Läkemedelsverket att man beslutat om försäljningsstopp av Alvedon på andra platser än på Apoteken. Bakgrunden till beslutet är en studie som visar att antalet förgiftningsfall av paracetamol närmast fördubblats på tretton år. Försäljningsstoppet börjar gälla första november i år.

Simon Rothstein Frankander är kommunikationschef på hälso- och läkemedelsföretaget GlaxoSmithKline, som tillhandahåller Alvedon. I ett mejl till Resumé understryker han att patientsäkerheten är deras högsta prioritet, men säger att de inte – utifrån de data som har presenterats – kan dra slutsatsen att det är försäljningen inom dagligvaruhandeln som ligger bakom ökningen.

Kommer det här att påverka er marknadsföring?
–Det enda man kan säga är beständigt är förändringar och det kommer alltid att finnas omständigheter som påverkar hur vi positionerar oss som bolag och våra produkter på marknaden. Huruvida detta påverkar oss kortsiktigt är för tidigt att svara på.

Hur påverkar det här varumärket Alvedon?
–Min uppfattning är att Alvedon är en mycket uppskattad produkt i Sverige och att det ligger oss nära. Tabletterna kommer att finnas kvar på apoteken, och i dagligvaruhandeln kommer andra former som till exempel brustabletter och flytande Alvedon för barn att finnas kvar.

Linnéa Kihlström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.