Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Konkurrenterna kopierar Synsam – ett tecken på att de lyckats

Publicerad: 17 Oktober 2019, 10:53

Sveriges bästa marknadschef 2018. Michael Grimborg har inte legat på latsidan. Kategoriledaren fortsätter att stärka sitt varumärke och vinner därför Sveriges Bästa Marknadschef i kategorin optiker.


Ämnen i artikeln:

SynsamMichael Grimborg

Glasögon är high fashion. Glasögon är kul. Glasögon är enkelt. Kanske var det något sådant som Michael Grimborg tänkte när han introducerade abonnemang på glasögon som första aktör på marknaden. Ett lyckokast var det onekligen, det allra starkaste tecknet på det brukar vara att konkurrenterna kopierar. Och det har skett: Synoptik och Smarteyes har i dag liknande erbjudanden.

Men det är alltid enklare med försprång. Mycket tack vare abonnemanget har Synsam lyckats behålla sin position som ledande varumärke inom kategorin. Tack vare förändringsarbetet som Michael Grimborg har lett har man erövrat alla attribut utom lågpris. Det senare är dock knappast något som är önskvärt för optikern.

Där har ett annat förändringsarbete gjorts. När Michael Grimborg tillträdde som marknadschef 2015 var det framför allt ordet "dyrt" som konsumenterna förknippade Synsam med. I dag har det skällsordet förvandlats till "prisvärd" – en tydlig attitydförändring hos konsumenten.

Under året som har gått har Synsam fortsatt att utmana kategorin. I våras släpptes en kollektion av återvunnen havsplast, ett knappt halvår efter att Greta Thunberg för första gången satte sig utanför riksdagen med sitt hemmasnickrade men ack så kraftfulla plakat.

Synsam går tungt i tv och totalt sett ökade bolaget sina reklaminvesteringarna med 15 procent mellan 2017 och 2018. Ett av Synsams framgångsrecept har varit att bygga en inhouse­avdelning för reklam. I somras inleddes nästa fas i det bygget: att ta hem den programmatiska affären och digitalisera marknadsföringen ytterligare.

Strax efter att Michael Grimborg tillträdde som marknadschef sattes den övergripande strategin om att bli det ledande livsstilsbolaget i branschen. Man får väl säga att Synsam är på god väg.

Starka attribut: Kunskap, utbud, service, butiker, varumärken, design, kvalitet, pålitlig
Ökade: Andelsen som föredrar Synsam ökade från 23 till 24 procent.
Byråer: Inhouse/ Tillsammans Sthlm.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Ämnen i artikeln:

SynsamMichael Grimborg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.