Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Konsten att förlama en copywriter

Publicerad: 26 februari 2009, 09:29


Ämnen i artikeln:

GästtyckarenUlrika Good

Ulrika Good

Stupefy! lyder en lamslagningstrollformel i ”Harry Potter”. Det finns ett antal sätt att uppnå samma effekt med en copywriter utan att använda trolldom.
Här är ett par av de mest verksamma som jag har stött på:
* Att varje gång man får ett manus, ibland utan att ens titta på det först, med dramatisk röst fråga: ”Är det här verkligen det bästa du kan?”
* Att ge för lite information i briefen (”för jag vill ju inte styra er för mycket”) och sedan nogsamt poängtera och kritisera de felaktigheter som ingen utanför den innersta företagskretsen rimligen hade kunnat känna till.
Bland alla pålästa och sympatiska kunder som jag har haft genom åren är det ett par, tre som har avvikit kraftigt åt minushållet.

Av någon olycklig slump (?) är de samtliga kvinnor.
De vore knappast krönikestoff om de varit bara lite griniga eller njugga, nej, jag pratar om kvinnor som verkligen njuter av att plåga och dominera stackars oskyldiga copywriter.
Näringslivets dominatrixer, skulle man kunna kalla dem.
Den första kom i min väg via ett tyskt kosmetikaföretag.
– Hurra! Jag ska få jobba med smink! jublade jag inombords inför det första briefmötet.
Varenda stavelse som jag presenterade för kosmetikdominatrixen använde hon sedan för att piska upp mig med. Ingenting dög. Till sist var jag skräckslagen, oförmögen att skriva och beredd att fly ut över tak­åsarna när telefonen ringde. För jag visste att varje gång jag lyfte på luren kunde jag bli pulvriserad eller nedmonterad till mina allra minsta och ynkligaste beståndsdelar.

Nästa kvinna i tortyrkammaren kom från ett bostadsbolag. Hon gav mig precis lagom för lite information så att det inte skulle bli helt rätt. Sedan skickade hon korr efter korr tills varje ord var EXAKT så som hon själv hade formulerat dem om hon hade skrivit hela texten själv. En process som förstås också ledde till skrivmässig totalförlamning.
Den tredje … Äsch, henne tar jag en annan gång.
Jag har märkt att en del kunder verkar tro att byrån slappar till sig om de visar den sin uppskattning. Att den ska hållas kort. Inget kunde vara mer felaktigt. Egentligen är det ganska enkelt att få sin byrå att prestera mångdubbelt bättre. Det är bara att lägga mer energi på att uppmuntra än på att trycka ned. Att inse att en kreatör är som ett barn som håller upp en teckning för mamma eller pappa och säger: ”Titta vad duktig jag är!” Ställ höga krav, men beröm också det lilla kreatörsbarnet när det är berättigat, är mitt tips. Det kostar så lite men kan ge avkastning både här och där.

Ulrika Good
copy på Goss och bloggar på ”As good as it gets”. www.ulrikagood.com

Nina Malmström

Ämnen i artikeln:

GästtyckarenUlrika Good

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.