Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Konstnärer tolkar varumärket: ITV släpper en identitet i veckan

Publicerad: 18 december 2018, 09:38

Den brittiska tv-kanalen ITV uppdaterar sitt utseende i rutan för första gången på sex år. Med hjälp av konstnärer kommer en ny identitet av släppas varje vecka under nästa år.


Ämnen i artikeln:

IdentitetITVDesignVarumärke

Att bjuda in kreatörer att tolka varumärket är en växande trend inom markandsföringsfältet. Inom modevärlden har samarbeten mellan varumärken och designers skjutit in ny relevans i produkterna. Adidas har förflyttat pengarna från köpta kanaler och i stället bjudit in influencers, designers och allmänhet till att tolka utbudet. Google har under flera år öppnat upp sig i open source-initiativ.
 
Tv-kanalen ITV bryter sig loss från sina konventionella designprocesser genom projektet "ITV creates". Med start den 1 januari kommer ITV att bjuda in en konstnär att ta fram en egen tolkning av logotypen. Allt kommer att filmas och samlas av kanalens inhousebyrå.

Kuratorn och konsulten Charlie Levine ligger bakom valet av konstnärer som ska representera en bred uppsättning av bakgrunder och discipliner. Det rapporterar Campaign.

Under de första åtta veckorna har följande kostnärer valts ut Ravi Deepres, Sutapa Biswas, James Brunt, Patricia Volk, Mark Titchner, Katrina Russell-Adams, Kristina Veasey och James Alec Hardy.

ITV kommer också att dedikera en månad till att bjuda in kreativa talanger och stundenter att tolka identiteten.

Paul Ridsdale, ITV:s B2C-markandschef säger till Campaign:
– Vi tycker att det här nya arbetssättet är piggt, distinktivt och ger nytt liv, energi och kreativitet till kärnan av ITV. Men framför allt hoppas vi helt enkelt på att tittarna kommer att njuta den ständigt pågående förändringen av utseenden när de sätter på tv:n.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.