Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Konsumentombudsmannen drar Arla inför rätta för ”Netto noll”

Publicerad: 11 november 2021, 09:26

Allt fler konsumenter vill göra miljömässiga val, något som företag utnyttjar i sin marknadsföring. Nu stämmer Konsumentombudsmannen Arla för sin miljömärkning.


Ämnen i artikeln:

ArlaMiljöKonsumentombudsmannenHållbarhetsmärkningar

I dag meddelande Konsumentombudsmannen att man stämmer Arla för deras användande av uttrycket ”Netto noll”. Uttrycket har tidigare kritiserats, bland annat för att vara vilseledande. Något som bolaget inte håller med om.

– Vi tror att konsumenten förstår ”netto noll”. Så länge det är transparent och tydligt kommunicerat så fortsätter vi med detta, sa Arlas dåvarande marknadsdirektör Cecilia Kocken till Resumé i april.

Nu dras man alltså inför rätta. Det är Patent- och Marknadsdomstolen som kommer vara avgörande instans.

– Det är ofta svårt för vanliga konsumenter att förstå hur pass bra en produkt är, eller i vilket fall hur pass mindre skadlig den är, för klimatet. KO anser inte att Arla lyckas visa att produktion av mjölk inte har en påverkan på klimatet, säger Ida Nyström, processråd hos Konsumentombudsmannen.

– Otydliga miljöpåståenden räddar inte klimatet, fortsätter hon.

Det här är inte första gången uttrycket kritiseras av KO.

LÄS MER: KO slår ner på ”Netto noll” för tredje gången – men Arla fortsätter använda miljöpåståendet
LÄS MER: Inhousebyrån bakom när Arla lyfter fördelarna med ekologiskt – fortsätter använda ”netto noll”

I ett pressmeddelande säger Arlas hållbarhetschef Victoria Olsson att man välkomnar utvecklandet av praxis inom hållbarhetskommunikation:

”Arla välkomnar att det utvecklas praxis för kommunikation av miljöpåståenden. Netto noll är ett begrepp som används i klimatarbetet av både företag, organisationer som FN och EU samt av länder. Arlas avsikt är ingen annan än att följa lagstiftningen och gällande praxis.”

Resumé söker Arla.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.