Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Konsumentverket kritiserar ännu en smygreklam – slår ned på Pernilla Wahlgrens inlägg

Publicerad: 21 november 2022, 14:45

Pernilla Wahlgren kritiseras av Konsumentverket för smygreklam

Nyligen slog Konsumentverket ned på Bianca Ingrossos smygreklam för kosmetika på Instagram. Nu får hennes mamma, Pernilla Wahlgren, liknande kritik. Kritiken riktar sig mot inlägg med hennes eget hudvårdsvarumärke L'acuila, som har publicerats på Pernilla Wahlgrens instagramkonto under oktober.

Ämnen i artikeln:

NyheterPernilla WahlgrenKonsumentverketKritik

Stina Eriksson

s.eriksson.resume@resume.se


Konsumentverket har granskat inlägg som publicerats på Pernilla Wahlgrens instagramstory förra månaden och riktar nu kritik mot Pernilla Wahlgren samt mot SoMe SoYou Beauty AB, bolaget bakom varumärket L'acuila.

I inläggen presenteras hudvårdsprodukter från Pernilla Wahlgrens eget varumärke L'acuila. Inläggen utgör kommersiell marknadsföring för varumärket. Enligt marknadsföringslagen ska all marknadsföring utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring. Konsumentverket anser att marknadsföringslagens krav på reklamidentifiering inte uppfyllts då reklammarkeringar helt saknas i inläggen. 

Patent- och marknadsöverdomstolen har konstaterat att det finns ett sarskilt behov av tydlighet vid influencer marketing just på grund av att betalda och obetalda inlägg förekommer i ett och samma medium.

Vid bedömningen om huruvida en marknadsföringsåtgärd är otillbörlig eller ej är utgångspunkten att marknadsföringen ska bedömas med hänsyn till hur den uppfattas av en genomsnittskonsument.

I tillsynsbrevet skriver Konsumentverket:

”Vid en sammantagen bedömning har inläggen en sådan utformning och presentation som gör att genomsnittskonsumenten inte redan vid en flyktig kontakt uppfattar att det är fråga om marknadsföring. Det medför att genomsnittskonsumenten sannolikt påverkas i sin förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut. Marknadsföringen är härigenom vilseledande och otillbörlig enligt 8 och 9 § i marknadsföringslagen.”

Pernilla Wahlgren har till den 30 november på sig att förklara sig inför myndigheten och berätta hur hon ska bättra sig för att inte riskera ett liknande viteshot som dottern har fått.

Vad säger marknadsföringslagen om reklamidentifiering?

Enligt paragraf 9 § marknadsföringslagen ska all marknadsföring utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring. Enligt 8 § marknadsföringslagen är marknadsföring som är vilseledande enligt 9 § samma lag otillbörlig om den påverkar eller sannolikt påverkar mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut, det så kallade transaktionstestet. 

I bedömningen beaktas:

Marknadsföringens utformning

I vilket medium marknadsföringen har publicerats

Om marknadsföringen varvats med redaktionellt innehåll

Hur marknadsföringen uppfattas av genomsnittskonsumenten

Tidpunkten för publicering

Hur alla dessa omständigheter påverkar genomsnittskonsumentens

affärsbeslut

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev