Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag26.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Köpvilliga anställda A-Coms bästa chans

Publicerad: 31 Augusti 2010, 14:31

A-Coms halvårsrapport ställer förtroendet för bolaget på sin spets. I den nyligen bankade nyemissionen vänder sig ägarna till de anställda och erbjuder dem att köpa in sig. Frågan är om de som känner insidan av koncernen genom sin tid, sitt engagemang och sitt arbete också vill satsa sina pengar i koncernen.


Ämnen i artikeln:

A-ComBörsMats Ohlsson

truefalse

Resumé nr 22 2010.

Vid den här tidpunkten för ett år sedan hade A-Com gjort en djupdykning på flera plan. Stora delar av styrelsen byttes ut efter ägarstridigheter, en lång vd-rekrytering havererade fullständigt, aktiekursen halverades från drygt 3 kronor till strax över 1,50. Under andra halvåret 2009 följde sedan en rejäl avskalning i verksamheten när koncernen bland annat sålde hela den norska verksamheten. Sedan årsskiftet har aktien legat och slumrat kring 90 öre och som bäst gått upp till 1,20 i samband med att koncernens nye vd Mats Ohlsson tillträdde i april.

År 2010 började med röda siffror första kvartalet, men första kvartalsrapporten var ändå betydligt bättre än katastrofåret 2009. A-Com såg ut att vara på väg upp ur träsket och gå en vassare och stringentare framtid till mötes.

När Mats Ohlsson tillträdde deklarerade han att A-Com måste få större del av dotterbolagens vinst, att A-Com måste vässa sitt digitala erbjudande och att A-Com måste locka de entreprenöriella och kreativa talangerna. Den linjen har han fått styrelsens välsignelse för.

Under sommaren har A-Com gått ut med en nyemission på drygt 15 miljoner där de har frångått traditionen att hämta nya pengar hos de existerande ägarna och i stället riktat emissionen direkt till medarbetarna i A-Com-bolagen. Skälen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt till de nya aktier är ”att Bolaget är ett kunskapsföretag, vilket innebär att medarbetarna är dess mest värdefulla tillgång och styrelsen bedömer att ett personligt långsiktigt ägarengagemang hos medarbetarna kommer att medföra ett ökat intresse för verksamheten och resultatet” skriver A-Com i kallelsen till den extra bolagsstämma den 16 augusti där emissionen klubbades.

Hur otippat det än verkar för den som har följt A-Coms kräftgång de senaste åren verkar det som att koncernen har fått en styrelse och en vd som förstår de grundläggande drivkrafterna och villkoren för bolagen i kommunikationsbranschen. Det är bara att gratulera ägare och medarbetare om så verkligen visar sig vara fallet.

Nyemissionen ska dra in motsvarande drygt 15 miljoner till företaget, vilket spär ut det nuvarande ägandet med 20 procent. Alla som är anställda inom A-Com får rätt att teckna ­aktier. Men inte lika stor rätt – personer i ledningen har dubbelt så stor rätt mot dem de basar över enligt en pyramidmodell i fyra steg med vd Mats Ohlsson i toppen, därefter vd på dotterbolag, mellanchefer och längst ner vanliga anställda reklamarbetare.

Återstår att se hur andra halvårets resultat påverkar viljan hos de anställda att satsa – inte bara sitt engagemang och sin tid i bolaget, utan även sina pengar. Teckningstiden går ut den 23 september.

A-Com har, trots att bolaget är noterat sedan många år, en bit kvar till börsfähig status. Ett tecken på det är att bolaget inte ens lyckas lämna sina rapporter i tid.

Veckan som gick

• Eniro säljer i Finland. Hårt pressade Eniro säljer sin finska onlineverksamhet till Fonecta Ltd för 100 miljoner kronor och tar en smäll på 700 miljoner i nedskriven goodwill. De avyttrande tillgångarna drog i fjol in 200 miljoner kronor, men gick ändå back. Under en övergångsperiod licensierar Eniro ut sitt varumärke till köparen.

• Bröllop drog webbtittare. 4,3 miljoner tittade på webb-tv någon gång under andra kvartalet, skriver Mediavision. Tittandet per vecka landade på 2,5 miljoner eller var tredje i åldern 15–74 år. Stora händelser som drog upp siffrorna var fotbolls-VM och prinsessbröllopet. Det är framför allt kvällstidningarna och tv-bolagens play-funktioner som har ökat tittandet på rörligt på nätet.

• MTG störst. Nordens fyra största börsnoterade mediebolag är värda nära 100 miljarder kronor. Det skriver norska Dagens Näringsliv som har granskat företagens kursutveckling under året:
• Bästa köpet och störst är MTG som värderas till 35 miljarder kronor och har ökat sin kurs med 24 procent sedan årsskiftet.
• Sanoma som var högst värderat för ett år sedan har ett börsvärde på 30 miljarder kronor, men kursen har fallit med 5 procent i år.
• Schibsted värderas till knappt 20 miljarder kronor, och har haft en kursuppgång på 14 procent sedan nyår.
• Minstingen i gänget är Alma Media som inte värderas till mer än drygt 5 miljarder kronor och vars kurs har fallit med 11 procent i år.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

A-ComBörsMats Ohlsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.