Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Korsfäst den jäveln!

Publicerad: 16 April 2009, 12:39

Det har varit påsk. Död och återuppståndelse firades i kyrkor runt omkring i världen. Vi andra åt ägg. Själv har jag precis gjort en resa: tagit död på ett gammalt liv och återuppstått till ett nytt.


Ämnen i artikeln:

GästtyckarenNiclas Strandh

Niclas Strandh

Jag har lämnat den traditionella byrån, sålt mina aktier och kastat mig ut i det okända. Mitt i lågkonjunkturen, inriktad enbart på att jobba med marknadsföring på digitala plattformar och med sociala medier.
Jag tog klivet. Jag har aldrig drivit ett eget företag, jag är kass på allt med administration och innerst inne är jag rätt introvert och osocial. Men jag valde att hoppa av, valde att rikta in mig på något nytt och något som få andra valt att satsa helhjärtat på.

Är jag helt jävla dum i huvudet? Utmana fariséer i reklambranschen, utmana det vanliga, trygga och väl beprövade. Försöka att sparka på månglarna från reklamtemplet och i den nya medieöknen ropa: Omvänd er! Gör bot och bättring! Sluta kampanja – börja konversera!
Jag är en person som behöver tro på det jag gör. Jag behöver känna passion och brinnande engagemang. Precis som jag en gång tappade tron på kyrkan så har jag tappat tron på traditionell reklam – massbombningens tid är över. Dags att ta människor på allvar. Ta konversationen på allvar.  Därför behöver vi bättre reklamare. Bättre kreatörer. På nya arenor.

Alla siffror visar att framtiden är digital. Varumärket måste bli binärt och bli en del av konversationen. Marknadschefen måste bli pedagog och varumärkesbärarna sitter i supporten, står i kassan och åker runt i servicebilarna.
Konsumenterna, fansen, vännerna till ett varumärke förväntar sig att varumärket lyssnar 24/7 – inte bara kränger när det passar företaget själv. Reklam måste handla om passion och nya alternativ – inte kampanjer som säger det förväntade. Närhet förpliktigar.

För mer än
två miljoner svenskar konverserar på Facebook, närmare trehundratusen bloggare publicerar sig och sociala medier generellt snabbt ökar sin andel av människors vardag på bekostnad av traditionella medier. Apokalypsen är nära för den reklamvärld vi en gång känt.
Jag valde att följa min övertygelse och se verkligheten som den är. Så varsågod - korsfäst mig. Tredje dagen är redan här.

Niclas Strandh
Creative planner/strateg sociala medier på byrån Niclas Strandh digitalPR (fd teolog och präst), www.deepedition.com

Emmeli Prevorsek

Ämnen i artikeln:

GästtyckarenNiclas Strandh

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.