Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Köttproducentens budskap i sociala medier anmäls: ”Märkligt och vilseledande”

Publicerad: 22 mars 2022, 14:27

I ett sponsrat inlägg på Facebook rullar Sveriges Grisföretagare ut ett påstående om att griskött kan hjälpa till i omställningen till växtbaserat. Reklam som fått kritik av Djurens Rätt och anmälts till Konsumentverket.


Ämnen i artikeln:

ReklamAnnonsNyheter

Svenskt griskött är ett av våra mest näringsrika livsmedel och ett perfekt komplement för dig som vill säkerställa att du får i dig alla nödvändiga näringsämnen om du vill ställa om till en mer växtbaserad kost.” 

Så står det i ett sponsrat inlägg från Swedish Pork, ett koncept från Sveriges Grisföretagare. I videon som hör till texten står det ”Svenskt griskött gör det lättare att äta mer vegetariskt!” Vilseledande, menar en person som anmält reklamen till Konsumentverket. I anmälan skriver personen att reklamen är ”helt absurd och desinformation”.

Även organisationen Djurens Rätt menar att reklamen är vilseledande, enligt ett uttalande till nättidningen Foodmonitor.

– Det är ett märkligt och vilseledande påstående från Sveriges Grisföretagare. Det enklaste för den som vill ställa om till en mer växtbaserad kost, det är att välja just växtbaserat. Kött från grisar som fötts upp i djurfabriker är snudd på sinnebilden av motsatsen till växtbaserade livsmedel, säger Linn Åkesson, kommunikationschef på Djurens Rätt.

Mattias Espert är ordförande för Sveriges Grisföretagare och har ännu inte tagit del av anmälan, men tycker inte att reklamen är vilseledande. Meningen är att göra ett statement.

– Vi menar inte att man ska äta bara griskött, utan som vi ser det så är griskött en del av en hälsosam kost. I Sverige äter vi mycket vegetariska produkter, och griskött är ett bra komplement för att få i sig alla näringsämnen, säger han.

Är reklamen vilseledande?
– Jag kan inte uttala mig eftersom jag inte läst anmälan, men det är inte meningen att den ska vara.

Han har inte tagit del av någon kritik eller reaktioner från konsumenter eller organisationer, till följd av reklamen.

Konceptet Swedish Pork är utvecklat av byrån IdentX, som är Sveriges Grisföretagares byråpartner. I ett sms till Resumé skriver Karin Henriksson, kundansvarig:

”Den här kampanjen utmanar vårt traditionella sätt att se på kost, och det framkallar känslor från båda hållen. Men vi kommer att behöva tänka nytt och inte bara i gamla gränsdragningar mellan vegetarian och köttätare. Vi är stolta över Sveriges Grisföretagare som vågar ta i en ganska komplex fråga.”

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamAnnonsNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.